Aspects of Italian culture in Brazilian Portuguese classes: reflections on school textbooks

Authors

  • Igor Porsette Universidade Federal do Espírito Santo
  • Grace Paixão Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i38p39-60

Keywords:

Textbook, Italian culture, High school, Teacher education

Abstract

The use of textbooks (LD) in Portuguese language classes is a reality in most Brazilian regular schools. In many cases, it is the teacher’s only tool to subsidize their classes. This article aims to survey data about the presence of Italian culture in the collection of textbooks of Portuguese for brazilian high school: Esferas das linguagens. For this purpose, we use a qualitative approach, of a basic nature and with exploratory and descriptive objectives, since it is an aspect that is still understudied in textbooks. From this, the idea of ​​the study is to reflect on how a training in Literature, which is not limited to the study of Portuguese, but includes a foreign language and literature, can offer the teacher tools that can also help in Portuguese classes. Our focus here will be Italian culture due to the fundamental role it plays in the construction of Brazilian identity and the frequency with which references to this culture are used in textbooks, a fact that the manual chosen for our analysis shows.

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Author Biographies

  • Igor Porsette, Universidade Federal do Espírito Santo

    Igor Porsette é licenciado em Letras Português e em Letras Italiano pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especialista em Fundamentos em Práticas Interdisciplinares pela Faculdade de Educação da UFJF; Mestre e Doutor em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atua como Professor Adjunto I na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), ministrando disciplinas de Língua Italiana, Literatura Italiana, Linguística Aplicada e disciplinas relativas ao Ensino de língua estrangeira.

  • Grace Paixão, Universidade Federal do Espírito Santo

    Grace Alves da Paixão é Bacharel e Licenciada em Letras Português e em Letras Francês pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre e Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Atua como Professora Adjunta na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), ministrando disciplinas de Língua Francesa, Literaturas de Língua Francesa, disciplinas relativas ao Ensino de FLE e estágio. Assessora de Língua Francesa no Núcleo de Línguas da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2019-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Porsette, I., & Paixão, G. (2019). Aspects of Italian culture in Brazilian Portuguese classes: reflections on school textbooks. Revista De Italianística, 38, 39-60. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i38p39-60