Italian and Haitian Creole Workshops for Everyone: Additional Languages in an Integrated Center for Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i42p158-175

Keywords:

Youth and adult education, Public school, Italian as an additional language, Haitian creole as an additional language

Abstract

This article aims to present the Integrated Center for Youth and Adult Education (CIEJA) Perus I – a municipal public school of São Paulo (SP) – and two
extracurricular activities developed in this school: the Italian and Haitian Creole workshops. In order to achieve this goal, firstly, we have presented this institution, whose teaching practices are strongly based on Paulo Freire’s postulates (1974), an author who defends the idea that education is a right that should be guaranteed to everyone. Secondly, we have approached the functioning of these extracurricular activities, focusing on the Italian and Haitian Creole workshops as additional languages. These workshops
are public and collective spaces for collaborative construction of knowledge and critical reflections on these languages and their respective cultures, which allows participants in these extracurricular activities to reflect on their own language and their own  culture. Based on the postulates of this important Brazilian educator, it is possible to say that these workshops are considered, somehow, a measure of social justice, because they are public and free and have as main purpose the deelitization of the  teaching-learning of additional languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Aparecida Vieira, CIEJA Perus I

    Daniela Aparecida Vieira é doutora e mestra em Letras (Língua, Literatura e Cultura Italianas) pela Universidade de São Paulo (USP), especialista em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), bacharela e licenciada em Letras (Italiano e Português) pela USP. Realizou estágio de pós-doutoramento em Linguística Aplicada na PUC-SP de 2018 a 2020. É professora da rede pública municipal de ensino de São Paulo desde 2002 e atua como professora de língua italiana e de língua portuguesa desde 2005. É docente no CIEJA Perus I desde 2019.

  • Cristiane Maria Coutinho Fialho, CIEJA Perus I

    Cristiane Maria Coutinho Fialho é bacharela e licenciada em Letras (Universidade Gama Filho – FEUC-RJ). Atuou como coordenadora pedagógica na rede estadual de educação do Estado de São Paulo entre 2007 e 2011. Foi formadora na Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (SME-SP/DRE-PJ) no curso “Interdisciplinar a caminho da autoria” entre 2014 e 2016. Desde 2016, leciona língua portuguesa no CIEJA Perus I. Venceu o prêmio Territórios Educativos – Instituto Tomie Ohtake – em 2017.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Pólen, 2019.

ARROYO, M. M. G. Passageiros da noite – do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.

BAKHTIN, M. Discourse in the novel. In: HOLQUIST, M. (org.). The dialogic imagination. Austin: University of Texas Press, 1981, p. 259-422.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 1986.

BLOMMAERT, J.; BACKUS, A. Superdiverse repertoires and the individual. Current challenges for educational studies. In: SAINT-GEORGES, I.; WEBER, J. (orgs.). Multilingualism and multimodality. Boston: Sense, 2013, p. 11-32.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei no 9394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 04 abr. 2021.

BUSCH, B. The linguistic repertoire revisited. Applied Linguistics. Oxford University Press, 2012, p. 1-22. DOI: 10.1093/applin/ams056

BUSCH, B. Linguistic repertoire and Spracherleben, the lived experience of language. Working papers in urban language and literacies. Paper 148, 2015. Disponível em: http://heteroglossia.net/fileadmin/user_upload/publication/WP148_Busch_2015_Linguistic_repertoire_and_Spracherleben-libre.pdf. Acesso em: 04 nov. 2021.

FIALHO, C. M. C.; VIEIRA, D. A.; FERREIRA, G. S. S. Qual o papel da EJA na informação e na formação em épocas de pandemia? In: LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P.; DIEGUES, U. C. C.; CARVALHO, M. P. (orgs.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GEERTZ, C. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, [1978] 2001.

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outras línguas na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. (orgs.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014.

LIBERALI, F. C.; LIBERALI, C. C.; PADRE, B. T.; SANTOS, J. A. A. Mobilidade e práticas translíngues na construção de um mundo com justiça social: um estudo no projeto Digit-M-ed. In: ROCHA, C. H.; EL KADRI, M. S.; WINDLE, J. A. Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campinas: Pontes, 2017.

MAUGERI, M. Tutti pazzi per l’italiano, è quarta lingua più studiata. 2016. Disponível em: https://www.agi.it/cultura/tutti_pazzi_per_litaliano_quarta_lingua_pi_studiata-1174983/news/2016-10-18/. Acesso em: 18 nov. 2020.

MENDES, E. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 203-222, 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8060. Acesso em: 15 jun. 2021.

SÃO PAULO, SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Currículo da Cidade – Educação de Jovens e Adultos – Língua Portuguesa. São Paulo: SME, 2019.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Porto Alegre: Edelbra, 2012.

VIEIRA, D. A. Italiano para todos: o italiano como língua adicional em um Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos brasileiros e imigrantes. Revista Italiano UERJ, v. 10, no 2, 2019, p. 116-135.

Published

2021-12-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vieira, D. A., & Fialho, C. M. C. (2021). Italian and Haitian Creole Workshops for Everyone: Additional Languages in an Integrated Center for Youth and Adult Education. Revista De Italianística, 42, 158-175. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i42p158-175