Thoughts on Teaching-Learning in an SL Senior Class: Memory and Migration in Afro-Italian and Brazilian Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i44p22-37

Keywords:

Teaching-learning, Italian language, Elderly, Afroitalian literature

Abstract

Teaching a FL in Brazil, nowadays, is a challenge, but it’s also very peculiar. Initiatives such as the one that took place in Núcleo de Estudos da Terceira Idade (NETI), in the University Federal de Santa Catarina (UFSC), linked to the supervised internship in Letras Italiano, aimed to teach Italian through sensitive
and socially committed subjects, aspiring to promote the elderly’s wellness and active participation (BELLA, 2008). Among the internship’s motivations and
goals was the consideration that these people continue to develop and are capable of learning and expanding their own worlds by reading for pleasure (BALBONI, 1994). We tried to bear out discussions from literary texts that brought to light socially relevant themes encouraging a sensible and plural view. Particularly, discussions were proposed based on La mia casa è dove sono (2010), by Igiaba
Scego, aiming to address themes such as memory, migration and acknowledgment of intercultural questions (MENDES, 2015). Thus, it became possible to create a dialogue in which from Brazilian daily tensions were seen from the point of view of the Italian (con)text. In this article, we intend to reflect on the issues that arose and that were promoted by this internship experience, on how the proposed
themes were received by the group, and on how language teaching presented a certain emancipation, breaking stereotypes and reviewing (pre)concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Agnes Ghisi, Universidade Federal de Santa Catarina

    Master’s student in the Postgraduate Program of Literature (PPGLIT) in the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Member of the Center for Contemporary Italian Studies in Translated Literature (NECLIT) and the Center for Studies in Italian Language in the Brazilian Context (NELIB). Also works as an Italian teacher.

  • Daniela Bunn, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor, Centro de Ciências da Educação,  Departamento de Metodologia do Ensino, da Universidade Federal de Santa Catarina. Member of the Center for Studies in Italian Language in the Brazilian Context (NELIB), sub-coordinator of the Multidisciplinary Project PIBID Foreign Languages/UFSC and coordinator of the Italian Extension Project per tutti (@italianopertutti.ufsc). He translated thirteen children’s books. 

References

BALBONI, P. E. Didattica dell’italiano a stranieri. Roma: Bognacci Editore, 1994.

BELLA, M. A. A. G. D. O ensino de idiomas para a terceira idade: enfoque específico no ensino de língua italiana. Dissertação, USP, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8148/tde-06052008-105726/pt-br.php.

BOUCHARD, N.; FERME, V. Narratives of migrant labor of global capitalism. In: Annali d’Italianistica, “From ‘otium’ and ‘occupatio’ to work and labor in Italian culture”, v. 32, 2014, p. 429-453. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/43894784.

CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. 3ª edição, São Paulo: Duas Cidades, 1995. Disponível em: https://www.revistaprosaversoearte.com/o-direito-a-literatura-antonio-candido/.

COSTA SOUSA, M. S.; NEVES DE SOUSA, D. Estratégias de ensino-aprendizagem de língua estrangeira no contexto da gerontologia. In: Revista humanidades e inovação, v. 6, n. 9, vol. 2, 2019.

DINIZ, T. Retratos da literatura: um país que lê menos. In: Itaú Cultural, 12 out. 2020. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/noticias/retratos-leitura-pais-le-menos.

DOLCHER, C. L’acquisto jure sanguinis del diritto di cittadinanza in un contesto di società globale e multietnica. In: Visioni Latinoamericane, n. 3, julho/2010. Disponível em: https://www.openstarts.units.it/bitstream/10077/5017/1/Dolcher_VisioniLA_3_2011.pdf

EVARISTO, C. Poemas da recordação e outros movimentos. Belo Horizonte: Nandyala, 2008.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade. O governo de si e dos outros II. Curso no Collège de France (1983-1984). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: wmf Martins Fontes, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 68ª edição, Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 47ª edição, São Paulo: Paz e Terra, 2020.

ITÁLIA. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana (1990). Lei de 28 de fevereiro de 1990, n. 39. Disponível em: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/1990/02/28/090G0075/sg.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Fatos e números. Idosos e famílias no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

MARUIM, C. Griô, a história negra do centro de Florianópolis | Maruim.org. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4ggqJVqRK9A.

MBEMBE, A. Necropolítica. In: Arte&Ensaios, revista do ppgav/eba/ufrj, n. 32, dez/2016.

MENDES, E. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 203–222, 2015. DOI: 10.29051/el.v1i2.8060. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8060.

NDJOCK, N. Prigione. Disponível em: https://www.didaweb.net/mediatori/articolo.php?id_vol=661.

OLIVEIRA, E. M.; SANTOS, Leonardo Gill Correia. A política de acolhimento aos imigrantes no Brasil. In: ANPOCS, 2015, Caxambu. Anais do 39º Encontro Anual da Anpocs, 2015.

PRADO, M. A. M.; ARAUJO, S. A. Políticas de atendimento a migrantes e refugiados no Brasil e aproximações da psicologia. In: Revista psicologia política, São Paulo, v. 19, n. 46, p. 570-583, dez. 2019. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2019000300014.

SCEGO, I. La mia casa è dove sono. Milão: Rizzoli, 2010.

SCHIER, J., ALVAREZ, A. M., GONÇALVES, L. H. T. 30 anos de NETI: o percurso de um modelo de educação permanente em gerontologia. In: Extensio: revista eletrônica de extensão, vol. 10, n. 15, 1º semestre, 2013. DOI: 10.5007/1807-0221.2013v10n15p1.

UZOMA, C. C.. I limoni di Oforula. Roma: La città e le stelle, 1996.

VICARIO, M. Mandela. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A1GnILhQR7g.

WILLIG, M. H.; LENARDT, M. H.; MÉIER, M. J.. A trajetória das políticas públicas do idoso no Brasil: breve análise. In: Cogitare Enfermagem, [s.i.], v. 17, n. 3, set. 2012. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/29298.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ghisi, A., & Bunn, D. (2022). Thoughts on Teaching-Learning in an SL Senior Class: Memory and Migration in Afro-Italian and Brazilian Literature. Revista De Italianística, 44, 22-37. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i44p22-37