Functionality and quality of life of children with disability

Authors

  • Patrícia Domingos dos Santos Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Franciele Cascaes da Silva Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Bianca Andrade de Sousa Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Greicy Kelly Wosniak Pires Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Rodrigo da Rosa Iop Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Elizandra Gonçalves Ferreira Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)
  • Rudney da Silva Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte – CEFID - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) – Florianópolis (SC)

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.123455

Keywords:

motor disorders, quality of life, children with disabilities, child education.

Abstract

Introduction: Preschool teachers are able to provide realistic information about functionality and quality of life of children with disabilities in regular classrooms.

Objective: To analyze functionality and quality of life of children with disabilities included in public schools with early childhood education programs in Florianópolis, in the State of Santa Catarina, Brazil.

Methods: Special education teachers, classroom teachers, physical education teachers, special education teaching assistants and classroom assistants for 2- to 5-year-old children with disabilities, who showed motor disabilities and were included in municipal public schools with early childhood education programs in Florianópolis. The instruments used were: the Pediatric Evaluation of Disability Inventory, the Pediatric Quality of Life Inventory version 4.0 and an identification form.

Results: There were similarities between teachers’ reports about functionality and quality of life of children with disabilities.

Conclusion: There are different academic backgrounds, professional categories and working hours. However, the reports of these teachers showed homogeneity of results, which indicates that they are attentive to the educational tasks and child care, and engaged in inclusive education, child development and well-being.

 

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Published

2018-06-26

Issue

Section

Artigos Originais