A Role for science

The Scientific Revolution in the History textbooks

Authors

  • Bernardo Soares Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i11p55-72

Keywords:

scientific Revolution; textbooks; history teaching., scientific revolution, textbooks, history teaching

Abstract

This paper aims to analyze the way science is treated in the history teaching from a thematic perspective and from a delimitated research sources, focusing on the way the “scientific revolution” is approached in history textbooks. The data are related to the literature on science and history teaching and to the main historiographic references. Despite of the advances in textbooks in several fields, the conclusions point out to a standardization in the way that the “scientific revolution” is presented in which the past science appears divorced of its main discussions and as an enunciation of what is understood today as science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Alexandre; OLIVEIRA, Letícia Fagundes de. Conexões com a História (volume 1). São Paulo: Moderna, 2016.

ALVIM, Márcia Helena; ZANOTELLO; Marcelo. História das ciências e educação científica em uma perspectiva discursiva: contribuições para a formação cidadã e reflexiva. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 349-359, 2014.

AQUINO, Gisele Tolaine Masseto de. História da Ciência no Ensino Médio: caminhos para uma interdisciplinaridade possível. Khronos, Revista de História da Ciência, nº4, p. 14-31. 2017.

AQUINO, Gisele Tolaine Masseto de. História da ciência e epistemologia: um estudo do ensino médio brasileiro. Tese de Doutorado - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo, 2016.

AZEVEDO, Gislane; SERIACOPI, Reinaldo. História: passado e presente (volume 1). São Paulo: Ática, 2016.

BELTRÁN, Antonio. Revolucion cientifica, renacimiento e historia de la ciencia. Madrid: Siglo XXI, 1995.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BOULOS, Alfredo. História, sociedade & cidadania (Volume 1). São Paulo: FTD, 2016.

BRAICK, Patrícia; Mota, Myrian. História: das cavernas ao terceiro milênio (volume 1). São Paulo: Moderna, 2016.

BRASIL Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciência da natureza, matemática e suas tecnologias. p.32. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em 19 de novembro de 2020.

BRASIL. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático PNLD 2018. DF: Ministério da Educação, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2015.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2018: História – Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, 2017.

CAIMI, Flavia. O livro didático e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza. Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017.

CAIMI, Flavia; FERREIRA, Sandra Regina (org.). “PNLD: memórias e tensões”. Revista História Hoje. v.7, n. 14 (2018). Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/issue/view/14/showToc. Consultado entre setembro e outubro de 2020.

COTRIM, Gilberto. História Global (volume 1). São Paulo: Saraiva, 2016.

FEYERABAND, Paul. Contra o método. São Paulo: Unesp, 2011.

GAMITO-MARQUES, Daniel. In Praise of a Historical Storytelling Approach in Science Education. ISIS, v. 111, n. 3, p. 582 - 587, 2020.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1998. p. 19.

MARQUES, Adhemar; BERUTTI, Flávio. Caminhos do Homem (volume 1). Curitiba: Base editorial, 2016.

MOCELIN, Renato; CAMARGO, Rosiane de. História em Debate. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

PELLEGRINI, Marcos Cesar; DIAS, Adriana; GRINBERG, Keila. #contato – História 1ºano. São Paulo: Quinteto Editorial, 2016.

ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza. Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017.

VAINFAS, Ronaldo; FARIA; Sheila de Castro; FERREIRA, Jorge; SANTOA, Georgina dos. História 1: ensino médio. São Paulo: Saraiva, 2016

VICENTINO, Claudio; VICENTINO, Bruno. Olhares da História - Brasil e mundo (volume 2). São Paulo: Scipione, 2016.

Published

2021-08-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Pereira, B. S. (2021). A Role for science: The Scientific Revolution in the History textbooks. Khronos, 11, 55-72. https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i11p55-72