STEAM projects

controversies and ideologies in teaching History and Philosophy of Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i11p20-54

Keywords:

History of Sciences an Techniques, Integrating Projects, Scientific Literacy

Abstract

The relationship between science teaching and ideology is discussed, more
specifically with regard to the notions of revolution, progress and development used in
teaching materials in relation to the study of the history and philosophy of science. The
concept of scientific literacy, as expressed in the Common National Curriculum Base,
and its relationship with the humanistic training of students is analyzed. The uses and
approaches in relation to the contents related to the notion of Scientific Revolutions
and the integrative theme STEAM are researched in the textbooks of Integrating Projects
in the area of Applied Human and Social Sciences approved in PNLD 2021, intended
for New High Schools. It seeks to verify the potentials and deficiencies of these materials, their projects and content in relation to the discussions of the historiography
of Scientific Revolutions, in addition to analyzing the ideological dimensions of STEAM
teaching present in them. The interest and applicability of these integrative projects for
science teaching in a broad concept, which involves humanistic training and values the
role of controversies for the progress of knowledge, is evaluated. It also analyzes the
notion of literacy present in the BNCC and the controversy about scientific neutrality
and political-ideological indoctrination in education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guilherme Babo Sedlacek, Instituto Federal de Santa Catarina

    Professor do Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Xanxerê.

    Doutorando em Ciências (Áreas de Concentração: História Social) pela Universidade de São Paulo.

References

BARROSO, Daniella; MODANEZE, Carolina; RODRIGUES, Vaneusa. Experimentar, refletir e comunicar. São Paulo: Boreal Edições, 2020.

BITTENCOURT, Circe Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 127-149, ago. 2018, p. 143-144. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200127&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: MEC, [2018a]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 31 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital de convocação nº 03/2019 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD 2021. Brasília, DF: MEC, 2020a. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro/item/13106-edital-pnld-2021. Acesso em: 29 dez. 2020.

BRASIL. Portaria n° 29, de 19 de outubro de 2020. Divulga o resultado final prévio da avaliação peda-gógica das obras didáticas inscritas e validadas no âmbito do Edital de Convocação CGPLI nº 3/2019 - PNLD 2021 - Objeto 1 - Obras de Projetos Integradores e Projeto de Vida. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 201, p. 47, 20 out. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-29-de-19-de-outubro-de-2020-283739412. Acesso em: 29 dez. 2020.

CAMPOLONGO, Ana Paula. Integração e Protagonismo: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.

CAMPOS, Newton. STEM ou STEAM na escola. Isso está virando moda? Estadão, São Paulo, 19 dez. 2017. Apud MACHADO; AMORIM; BARROS, 2020, op. cit., p. 20.

CERENCIO, Priscilla. De Olho no Futuro: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Ática, 2020.

DELLORE, Cesar Brumini (ed.). Moderna em Projetos: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas: Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2020.

DORIGO, Gianpaolo; VITIELLO, Márcio. Caminhar e construir: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Saraiva, 2020.

EMÍLIA Ferreiro: Alfabetização e cultura escrita: Entrevista com Emília Ferreiro. Blog da Psicologia da Educação, [2008?]. Disponível em: https://www.ufrgs.br/psicoeduc/piaget/emilia-ferreiro-alfabetizacao-e-cultura-escrita/. Acesso em: 29 maio 2021.

GOETTEMS, Arno Aloísio. Palavras para Integrar: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Palavras Projetos Editoriais, 2020.

KOESTLER, Arthur. The Sleepwalkers: A history of man’s changing vision of the Universe. New York: The MacMillan Company, 1959.

KOYRÉ, Alexandre. Do Mundo Fechado ao Universo Infinito. Tradução de Donaldson M. Garschagen. 4ª ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

MACHADO, Igor José de Renó; AMORIM, Henrique; BARROS, Celso Rocha de. Da Escola para o Futuro: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Ática, 2020.

MAGALHÃES dos Santos F°, Gildo. Ciência e Ideologia: Uma excursão à história em torno da ideia de progresso. São Paulo: Intermeios; USP-Programa de Pós-Graduação em História Social, 2017, p. 41. (Coleção Entr(H)istória).

MAIDA, Judith Nuria (coord.) et. al. Conhecer e Trans-formar: [projetos integradores]: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.

MAZÃO, Aparecida; FERRINI, Juliana Esperança. +Ação: na comunidade e na escola: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: FTD, 2020.

MOSCHKOVICH, Marília. Práticas na Escola: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas: Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2020.

NAGIB, 2008 apud OLIVEIRA, Ana Cláudia Rodrigues de; STORTO, Letícia Jovelina; LANZA, Fabio. A educação básica brasileira em disputa: doutrinação versus neutralidade. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 468-478, set./dez. 2019, p. 469. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802019000300468&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 dez. 2020.

NAGIB, Miguel. O pesadelo de Paulo Freire. Blog Escola sem Partido, 2 ago. 2020. Disponível em: <http://escolasempartido.org/blog/o-pesadelo-de-paulo-freire/>. Acesso em 29 dez. 2020.

OLIVEIRA, Paulo Ferraz de Camargo. Identidade em Ação: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas: Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2020.

PÉREZ Tamayo, Ruy. La Revolución científica. México: Fondo de Cultura Económica, 2012. (Col. Breviarios, 574).

RIBEIRO JUNIOR, João Carlos. Ver o Mundo: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: FTD, 2020.

RICO, Rosi. Entenda o que é STEAM e como levá-lo para sua prática. Nova Escola, ed. 325, set. 2019. Apud DELLORE, Cesar Brumini (ed.). Moderna em Projetos: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas: Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2020, p. 9.

RIGOLIN, Tércio; SILVEIRA, Luiz; PRADO, Bruno. Novo Ensino Médio: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Scipione, 2020.

SEFERIAN, Ana Paula Gomes. Pesquisar, discutir e aprender: projetos integradores: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. São Paulo: Editora AJS, 2020.

SOUZA, Flávio Manzatto de (ed.). Jovem Protagonista: projetos integrado-res: Ciências Humanas e Sociais Aplicadas: Ensino Médio. São Paulo: Edições SM, 2020.

TAKEUCHI, Márcia (coord.) et.al. Vamos juntos, Profe!: Projetos Integradores: Ciências Humanas e Sociais. São Paulo: Saraiva, 2020.

THUILLIER, Pierre. De Arquimedes a Einstein: a face oculta da invenção científica. Trad. Maria Inês Duque-Estrada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994, p. 15.

VAZ, Valéria (ed.). Ser protagonista: projetos integradores: Ciências Huma-nas e Sociais Aplicadas: Ensino Médio. São Paulo: Edições SM, 2020.

Published

2021-08-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Sedlacek, G. B. (2021). STEAM projects: controversies and ideologies in teaching History and Philosophy of Science. Khronos, 11, 20-54. https://doi.org/10.11606/issn.2447-2158.i11p20-54