From the Fields of Human Activity to the Fields of Action: Bakhtinian Contributions to Portuguese Language Teaching
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v38i1p322-341Keywords:
Bakhtin, Fields of Human Activity, Fields of Action, BNCC, Portuguese Language TeachingAbstract
In this article, the aim is to analyze and reflect on the Portuguese language teaching based on Bakhtinian contributions, in view of the conception of the fields of human activity (Bakhtin, 2016; Volochínov, 2018). To this end, we trace the possible enunciate connection of federal normative documents, starting with the Parâmetros Curriculares Nacionais (Brasil, 1997; 1998) and Orientações curriculares para o Ensino Médio (Brasil, 2006), to compare the fields of action in the three versions of the Base Nacional Comum Curricular (Brasil, 2015; 2016; 2018). Methodologically, the analysis is based on the understanding of collation, proposed by Geraldi (2012), from the Bakhtinian assumptions. The analysis reveals both continuities and ruptures among the positions taken in these various documents.
Downloads
References
AMORIM, A. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas Ciências Humanas. São Paulo: Musa, 2001.
BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BARBOSA, J. P. Gêneros do discurso e ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa: das práticas aos objetos e habilidades. In: BUNZEN, C. Pedagogização dos gêneros no contexto brasileiro: críticas, possibilidades e desafios. Recife: Pipa Comunicação, 2021.
BARBOSA, J. P.; ROJO, R. Campos de atuação, letramentos e gêneros na BNCC. In: NASCIMENTO, E. L; CRISTOVÃO, V. L. L; LOUSADA, E. (org.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas: Pontes, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Terceiro e Quarto ciclos do Ensino Fundamental Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/BNCCAPRESENTACAO.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - 2 a versão revista. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: https://undime-sc.org.br/wp-content/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 maio 2024.
FARACO, C. A.. Linguagem & Diálogo: As ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2010.
FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. 2.ed. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010a.
GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010b.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 5.ed. São Paulo: Ática, 2011.
GERALDI, J. W. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO. (org.). Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia Bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012, p. 19- 39.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 5.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013a.
GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os estudantes podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. A. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013b.
GRILLO, S. V. C. A noção de campo nas obras de Bourdieu e do Círculo de Bakhtin: suas implicações para a teorização dos gêneros do discurso. Revista da Anpoll, v. 1, n. 19, p. 151 – 184, 2005. Disponível em: https://anpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/461. Acesso em 04 mar. 2025.
GRILLO, S. V. C. Divulgação científica na esfera midiática. Revista Intercâmbio, volume XV. São Paulo: LAEL/PUC-SP, ISSN 1806-275X, 2006.
GRILLO, S. V. C. Esfera e campo. In: BRAIT, B (Org.). Bakhtin: Outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2014, p. 133-160.
KOCH, I. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto 2018.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010.
PERONI, V. M. V.; CAETANO, M. R.; ARELARO, L. R. G. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, vol. 35, n. 1, jan./abr 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/93094. Acesso em 12 mar. 2025.
ROJO, R. H. O texto no ensino-aprendizagem de línguas hoje: desafios da contemporaneidade. In: FINOTTI, L. H. B.; MESQUITA, E. M. C. de; TRAVAGLIA, L. C. (Orgs.). Gêneros de texto: caracterização e ensino. Uberlândia: EDUFU, 2007. p. 9-43.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SOBRAL, A. Um diálogo bakhtiniano com L. A. Marcuschi. Comunicação. IV SIGET. Anais. 2007.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2009.
UNESCO (Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura). Fundamentos da nova educação. Brasília, UNESCO, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129766. Acesso em: 29 jun. 2024.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renata Cristina Alves Polizeli, Marcos Antonio Rodrigues, Silvia Regina Peres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.

