From the Fields of Human Activity to the Fields of Action: Bakhtinian Contributions to Portuguese Language Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v38i1p322-341

Keywords:

Bakhtin, Fields of Human Activity, Fields of Action, BNCC, Portuguese Language Teaching

Abstract

In this article, the aim is to analyze and reflect on the Portuguese language teaching based on Bakhtinian contributions, in view of the conception of the fields of human activity (Bakhtin, 2016; Volochínov, 2018). To this end, we trace the possible enunciate connection of federal normative documents, starting with the Parâmetros Curriculares Nacionais (Brasil, 1997; 1998) and Orientações curriculares para o Ensino Médio (Brasil, 2006), to compare the fields of action in the three versions of the Base Nacional Comum Curricular (Brasil, 2015; 2016; 2018). Methodologically, the analysis is based on the understanding of collation, proposed by Geraldi (2012), from the Bakhtinian assumptions. The analysis reveals both continuities and ruptures among the positions taken in these various documents.

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Author Biographies

  • Renata Cristina Alves Polizeli, Universidade Estadual de Campinas

    Doutora em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2023). Formadora de professor EFAPE-SEDUC/SP do Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, Brasil.

  • Marcos Antonio Rodrigues, Universidade Estadual do Norte do Paraná

    Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil (2021). Professor Colaborador na Universidade Estadual do Norte do Paraná, Brasil.

  • Silvia Regina Peres, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Mestra em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Brasil (2008). Formadora de professores na Escola de Formação EFAPE do Secretaria da Educação do Governo do Estado de São Paulo, Brasil.

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Published

2025-04-24

How to Cite

POLIZELI, Renata Cristina Alves; RODRIGUES, Marcos Antonio; PERES, Silvia Regina. From the Fields of Human Activity to the Fields of Action: Bakhtinian Contributions to Portuguese Language Teaching. Linha D’Água, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 322–341, 2025. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v38i1p322-341. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/226711.. Acesso em: 24 dec. 2025.