The Teaching Activity and a Training Proposal for Video Lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p91-115

Keywords:

Teaching Activity, Training, Video Lessons, Didactic Sequence, Multimodal Capacity

Abstract

This article aims at presenting some concepts that will be necessary to defend our position that recording audiovisual media goes beyond good oral communication and mastery of content. It is necessary to know this new workspace and develop multimodal skills. In other words, it is necessary to assume the need to invest in didactic sequences so that the teacher can improve this new knowledge. For this, we will discuss the teaching activity and the characteristics of the audiovisual media, and then we will present some guidelines for the elaboration of a didactic sequence about the video lesson. Our discussions are linked to the studies of Bronckart (2006/2008), Clot (1999/2006), Amigues (2004) and Saujat (2002) and Machado (2007) on teaching work, and the development of didactic sequences for teaching text genres (SCHNEUWLY and DOLZ, 2004). In this article, we assume video lessons as a teaching object, so that the teacher can make them one of his tasks at work. Through didactic sequences that problematize all stages of the production of a video lesson, we believe it is possible to contribute to its mastery by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juliana Bacan Zani, Universidade São Francisco
    Professora doutora da Universidade São Francisco – USF, Itatiba, SP, Brasil; http://orcid.org/0000-0003-1662-2122; zani.julianabacan@gmail.com
  • Luzia Bueno, Universidade São Francisco
    Professora Doutora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade São Francisco – USF, Itatiba, Brasil; https://orcid.org/0000-0003-1397-1482; luzia_bueno@uol.com.br
  • Joaquim Dolz, Université de Genève
    Professor catedrático e pesquisador em Didática de Línguas e formação de professores na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra – UNIGE, Genebra, Suíça; https://orcid.org/0000-0003-1488-0240; joaquim.dolz-mestre@unige.ch

References

ABREU-TARDELLI, L.A. trabalhodoprofessor@chateducacional.com.br: aportes para compreender o trabalho do professor iniciante em EAD. 2006. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2006.

AMIGUES, R. Trabalhado do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, Eduel, 2004.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Mercado de Letras: São Paulo, 2006.

BRONCKART, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos traba-lhadores. São Paulo: Mercado de Letras, 2008.

BUENO, L. Roteiro para video-aula. Documento de Trabalho, 2019.

CEBRIÁN HERREROS, Mariano. Información audiovisual: concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis, segunda reimpressão, 2007.

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. [Trad. de Adail Sobral]. Petrópolis, Vozes, 1999/2006.

DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard;

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; et al. A exposição oral. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

EXTRACLASSE. Contratação uberizada de professores por aplicativo já é realidade. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/educacao/2020/01/contratacao-uberizada-de-professores-por-aplicativo-ja-e-realidade/. Acesso em 07/02/2020.

FIELD, Sid. Manual do roteiro: os fundamentos do texto cinematográfico. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

LEBRUN, M. (coordenação), LACELLE, N. & BOUTIN, J-F.. La littératie médiatique multimodale: de nouvelles approches en lecture. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2012.

LONGHI, R. R. O audiovisual como gênero expressivo e sua reconfiguração no jornalismo online. Estudos em Comunicação, n. 16, p. 69 -88, Junho de 2014.

MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (Orgs). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007.

MAZZEU, I. R.; BIDIM, Y. Produção de mídia audiovisual. Universidade Federal de São Carlos – USFCar (material online), 2019.

MUSSIO, S. C. Do presencial ao digital: um diálogo com o gênero videoaula youtubiano de escrita científica. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, Vol. 18 Nº 3 – setembro/dezembro 2016.

PRETTO, N. L.; RICCIO, N. C. R. A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar, Curitiba, n. 37, p. 153-169, maio/ago. 2010. Editora UFPR

RABAÇA, C. A.; BARBOSA, G. G. Dicionário de Comunicação. Rio de janeiro: Editora Campus, 2002.

ROJO, R. H. R. Novos multiletramentos e protótipos de ensino: Por um Web-Currículo. In: Cordeiro, G. S.; Barros, E. M. D.; Gonçalves, A. V. (Orgs.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: Gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas: Pontes, 2017, p. 189-216.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, A. M. da; A uberização do trabalho docente no Brasil: uma tendência de precarização no século XXI. Trabalhonecessário, v.17, n. 34, set-dez, 2019.

Published

2020-07-25

How to Cite

ZANI, Juliana Bacan; BUENO, Luzia; DOLZ, Joaquim. The Teaching Activity and a Training Proposal for Video Lessons. Linha D’Água, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 91–115, 2020. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v33i2p91-115. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/166801.. Acesso em: 21 nov. 2024.