Fabulation and reader development: an adventure in The mystery of the thinking rabbit, by Clarice Lispector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p59-80

Keywords:

Reading, Teaching, Literature, Reception, Literary practice

Abstract

This article discusses the importance of fabulation for reader development in Elementary School, taking into account aspects that guide literary reading with young readers. Fundamental elements of reception and mediation are considered essential factors for a practical approach that meets the desires of the fabulation process. Having as a starting point The mystery of the thinking rabbit, a children’s narrative by Clarice Lispector, the proposed activities promote dialogue with the perception of the need for extensively listening to the reception established by the children, which is understood as a meaningful experience. The trajectories taken in the didactic proposal establish principles that serve this listening, as well as make viable a project of reading that can resignify the teaching and reception of the literary text among developing readers.

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Author Biographies

  • Adriana Morais de Sousa Baldoino, Redes Municipais de Belo Horizonte e Contagem

    Mestre em Letras (UFTM-Universidade Federal do Triângulo Mineiro). Professora das redes municipal de Belo Horizonte e Contagem, Minas Gerais, Brasil.

  • Fani Miranda Tabak, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Professora Adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, com ênfase nos estudos de narrativa poética e historiografia, modernidade e estudos de gênero. Possui interesse pela área de historiografia, participação e autoria feminina e Independência na America Latina, sobretudo em um corpus não canônico. Atualmente agregou ao interesse dos estudos de gênero e historiografia pesquisas que envolvem o trato da educação literária para a formação de jovens leitores e a reavaliação dos métodos e conteúdos do ensino literário na escola.

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Published

2022-03-21

How to Cite

BALDOINO, Adriana Morais de Sousa; TABAK, Fani Miranda. Fabulation and reader development: an adventure in The mystery of the thinking rabbit, by Clarice Lispector. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 59–80, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p59-80. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185122.. Acesso em: 30 jun. 2024.