From argonauts to astronauts: intertextual admonitions and literature teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p135-156

Keywords:

Teaching of Reading, Intertextuality, The old man of Restelo, José Saramago, Carlos Drummond de Andrade

Abstract

This article proposes a project for the study of literature in High School based on the “episode of the old man from Restelo”, from the epic Os Lusíadas, by Luís Vaz de Camões. Firstly, we investigate the importance of intertextuality for reading literary texts, according to Bakhtin (1995), Kristeva (1969), and others. Discussions on teaching literature and teacher mediation are also synthesized, as well as the critical review of the episode, based on Massaud Moisés (1993), Salvatore D'Onófrio (1970), and Gladstone Chaves de Melo (1988), in order to compare the discourse of the old man from Restelo with the poems Fala do Velho do Restelo ao Astronauta, by José Saramago, and O Homem; As Viagens, by Carlos Drummond de Andrade. A preliminary version was applied to first-year high school classes, guided by the methodological assumptions of the Receptional Method (BORDINI & AGUIAR, 1993) and the Expanded Sequence (COSSON, 2006).

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Author Biographies

  • Márcio Matiassi Cantarin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Possui Graduação em Letras/Literatura pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho (2000), Mestrado em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Londrina (2003) e Doutorado em Letras/Literatura e Vida Social pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"/Assis (2011), tendo gozado de bolsa CAPES sandwich junto a Universidade de Coimbra - Portugal, sob co-orientação do Prof. Dr. José Luis Pires Laranjeira. Já trabalhou em diversas instituições públicas e particulares Ensino Superior. Atualmente é professor Adjunto nível I na graduação em Letras e cursos técnológicos da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (campus Curitiba). Tem mais de dez anos de experiência no ensino superior em cursos de Administração de Empresas, Direito, História, Pedagogia, Química, Radiologia e nomeadamente na área de Letras, com ênfase em Literaturas de Língua Portuguesa e Teoria Literária, inclusive na pós-graduação Lato Sensu.

  • Valéria Hernandorena Monteagudo de Campos, Universidade de São Paulo

    Mestranda em Literatura Portuguesa (USP), na linha de pesquisa Diálogos e Conexões: outras artes, saberes e cenários. Graduada em Letras - Português e Inglês, possui também especializações e produções acadêmicas nas áreas de ensino e tecnologias. Tradutora e professora de língua portuguesa e literatura na educação básica e superior.

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Published

2022-03-21

How to Cite

CANTARIN, Márcio Matiassi; CAMPOS, Valéria Hernandorena Monteagudo de. From argonauts to astronauts: intertextual admonitions and literature teaching. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 135–156, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p135-156. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185199.. Acesso em: 3 jun. 2024.