Children's literary text: reading comprehension and literary language
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p21-38Keywords:
Children's literature, Reading, Interaction, Teaching, Elementary schoolAbstract
This article aims to reflect upon how children’s literature, as text, is characterized based on its reading and the readers whose development is mediated by this text. This proposal stems from a perception that although reading practices of these texts are common in the classroom, what motivates this practice is not the literary language in itself, but the development of linguistic conscience through the language structures identified in the text. The arguments herein presented intend to characterize children’s literature through the concept of literary language and to defend the need for qualified mediation, both to expand the reader’s literary repertoire and to promote the development of autonomous readers who are able to read, understand, and build meaningful interactions with the literary language, which, in turn, will enable the presence of this practice in their reading experience.
Downloads
References
AUERBACH, P. Direitos do pequeno leitor. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2017.
AZEVEDO, R. Livros para crianças e literatura infantil: convergência e dissonâncias. Revista Signo, Lajeado, v. 20, n. 1, p. 92-102, dez. 1999. Disponível em: http://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Livros-para-criancas-e-literatura-infantil.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.
BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BRASIL. Relatório Saeb/ANA 2016: panorama do Brasil e dos estados. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_saeb_ana_2016_panorama_do_brasil_e_dos_estados.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.
BRASIL. Relatório de resultados do Saeb 2019 volume 2: 2º ano do ensino fundamental. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2019/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2019_volume_2.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.
CARDOSO, B. Mediação de leitura na Educação Infantil In: FRADE, I. C. A. S. da; VAL, M. da G. F. C.; BREGUNCI, M. das G. de C. (Orgs.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/CEALE, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/mediacao-literaria-na-educacao-infantil. Acesso em 25 abr. 2021.
CAFIERO, D.; RIBAS, C. O que as avaliações escolares e não escolares do letramento sinalizam para o ensino da leitura? In: RIBEIRO, V. M.; LIMA, A. L. D.; BATISTA, A. A. G. (Orgs.). Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 anos do INAF. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 421-453.
COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COLOMER, T. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2017.
CORSETTI, B. A análise documental no contexto da metodologia qualitativa. UNIrevista, São Leopoldo, vol. 1, n. 1, p. 32-46, jan. 2006.
COSSON. R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
DEVETACH, L. Conto escondido. Curitiba: Base Livros Didáticos Ltda, 2009.
FOX, D. O gato, o cachorro, chapeuzinho, os ovos explosivos, o lobo e o guarda-roupa da vovó. Tradução de Monica Stahel. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.
HUNT, P. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil: dados da 5ª edição. Pró-livro, 2020. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em 25 abr. 2021.
JUNIOR, E. B. L. et al. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, v. 20, n. 44, p. 36-51, 2021.
LEAL, T. F.; ROSA, E. C. de S. Formação de leitores na escola: leitura como prática social. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A oralidade, a leitura e a escrita no ciclo de alfabetização. Caderno 05. Brasília: MEC, SEB, 2015, p. 32-45.
MANGUEL, A. A. Uma história natural da curiosidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. E-book (não paginado).
MONTEIRO, S. M.; SOARES, M. Processos cognitivos na leitura inicial: relação entre estratégias de reconhecimento de palavras e alfabetização. Educação e Pesquisa [online]. São Paulo, v. 40, n. 2, p. 449-466, 2014. https://doi.org/10.1590/S1517-97022014005000006.
NUNES, M. F.; RAMOS, F. B. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil no processo de leitura. In: RAMOS, F. B.; PANOZZO, N. S. P (Orgs.). Mergulhos da leitura: a compreensão leitora da literatura infantil. Caxias do Sul, RS: Educs, 2015, p. 61-74.
PAULINO, G. Algumas especificidades da leitura literária. In: PAIVA, A. et al. (org.). Leituras literárias: discurso transitivo. Belo Horizonte: CEALE, Autêntica, 2005, p. 55-68.
RAMPAZO, Alexandre. Este é o lobo. São Paulo: DCL, 2016.
REYES, Y. Mediadores de Leitura. In: FRADE, I. C. A. S. da; VAL, M. da G. F. C.; BREGUNCI, M. das G. de C. (Orgs.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/CEALE, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/mediadores-de-leitura.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D. de; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 25 abr. 2021.
SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (Orgs.). A escolarização da leitura literária. O jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
SPINILLO, A. G. Alfabetização e consciência metalinguística: da leitura da palavra à leitura do texto. In: MALUF, M. R.; CARDOSO-MARTINS, C. (Orgs.). Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 138-154.
STEINER, G. Aqueles que queimam livros. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 3. ed., 2018.
VAZ, T. Interatividade e produção sob demanda dão gás à literatura infantil. Folha de São Paulo. São Paulo, 19 jan. 2019. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mpme/2019/01/interatividade-e-producao-sob-demanda-dao-gas-a-literatura-infantil.shtml. Acesso em 24 abr. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marília Forgearini Nunes, Renata Sperrhake
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.