Eclipse of the novel: narrative reflexivity and slices of life in Huxley, Döblin, and Waugh

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p60-81

Keywords:

Crisis of the novel, Comparative literature, Point Counter Point, Berlin Alexanderplatz, Vile Bodies

Abstract

This article develops a comparative analysis of three novels published between the 1920s and 1930s: Point Counter Point ([1928] 2014) by Aldous Huxley, Berlin Alexanderplatz ([1929] 2019a) by Alfred Döblin, and Vile Bodies ([1930] 2012) by Evelyn Waugh. Drawing on the concept of the crisis of the novel, the analysis aims to investigate how these writers responded to the aesthetic, political, and social crises of the first half of the twentieth century, tracing new directions for the novelistic genre through procedures of containment and dispersion, variation of point of view, polyphony, and formal self-reflexivity. The comparative approach focusing on authors of different nationalities (two English and one German) allows for a more comprehensive understanding of this moment that is crucial to the history of the world, as it is represented in fiction. To this end, it is also necessary to take into account the relationship between literature and other arts: classical music, in Huxley, and cinema, in Döblin and Waugh.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raphael Valim da Mota, Universidade de São Paulo

    Doutorando direto em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (USP), com dissertação sobre os romances de Machado de Assis e Henry Fielding. Bacharel e Licenciado em Letras - Português e Inglês pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP (FFLCH-USP). Possui experiência de pesquisa em Literatura Brasileira, Literatura Inglesa e Literatura Comparada, com ênfase nas seguintes áreas: prosa de Machado de Assis, romance brasileiro, romance inglês, Modernismo e obra de Mário de Andrade.

References

ADORNO, T. W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ADORNO, T. W. Notas de literatura I. Tradução e apresentação de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003a, p. 55-64.

ADORNO, T. W. Sinais de pontuação. In: ADORNO, T. W. Notas de literatura I. Tradução e apresentação de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003b, p. 141-150.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

ALLEN, B. Vile Bodies: A Futurist Fantasy. Twentieth Century Literature, v. 40, n. 3, p. 318-328, 1994.

AUDEN, W. H. Calm even in the catastrophe. In: MCCLATCHY, J. D. (Org.). Poets on Painters: essays on the art of painting by twentieth century poets. Berkeley: University of California Press, 1988.

BENJAMIN, W. A crise do romance. Sobre Alexanderplatz, de Döblin. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Volume 1. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987, p. 54-60.

BITENCOURT, G. S. Fraturas da metrópole. Objetividade e crise do romance em Berlin Alexanderplatz. 2010. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

BOLLE, W. Crise do romance — crise de um país: Berlin Alexanderplatz, de Alfred Döblin. Literatura e Sociedade, n. 27, p. 77-94, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i27p77-94.

BRADBURY, M. The Modern British Novel. London: Penguin Books, 1993.

DIDEROT, D. Jacques, o fatalista, e seu amo. Tradução de Magnólia Costa Santos. São Paulo: Nova Alexandria, [1771-1778] 1993.

DÖBLIN, A. A Construção da Obra Épica. Tradução de Celeste H. M. Ribeiro de Sousa. Língua e Literatura, n. 26, p. 334-365, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5963.lilit.2000.105425.

DÖBLIN, A. Meu livro Berlin Alexanderplatz [1932]. In: DÖBLIN, A. Berlin Alexanderplatz. Tradução de Irene Aron. São Paulo: Martins Fontes, 2019b, p. 523-525.

DÖBLIN, A. Berlin Alexanderplatz. Tradução de Irene Aron. São Paulo: Martins Fontes, [1929] 2019a.

FORSTER, E. M. Aspectos do romance. São Paulo: Globo, 2005.

FRIEDMAN, N. O ponto de vista na ficção – desenvolvimento de um conceito crítico. Tradução de Fábio Fonseca de Melo. Revista USP, n. 53, p. 166-182, mar./mai. 2002. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i53p166-182.

FUENTES, C. O milagre de Machado de Assis. Tradução de Sergio Molina. Folha de S. Paulo (+mais), São Paulo, 1 out. 2000. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0110200003.htm Acesso em: 18 out. 2021.

GIDE, A. Os moedeiros falsos. Tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Estação Liberdade, [1925] 2009.

GÓGOL, N. O capote. In: GÓGOL, N. O capote e outras histórias. Tradução, prefácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015, p. 7-22.

HUXLEY, A. Antic Hay. New York: George H. Doran Company, 1923.

HUXLEY, A. Contraponto. Tradução de Erico Verissimo. São Paulo: Globo, [1928] 2014.

HUXLEY, A. Those Barren Leaves. Illinois: Dalkey Archive Press, [1925] 1998.

KAYSER, W. O grotesco. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2009.

LAFETÁ, J. L. A representação do sujeito lírico na Pauliceia desvairada. In: BOSI, A. (Org.) Leitura de poesia. São Paulo: Ática, 2007, p. 57-71.

LEWIS, M. G. The Monk. London: Penguin Classics, [1796] 1999.

LUKÁCS, G. A teoria do romance. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2009.

MANN, T. A montanha mágica. Tradução de Herbert Caro. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

MECKIER, J. Fifty Years of Counterpoint. Studies in the Novel, v. 9, n. 4, p. 367-372, 1977.

RAIMOND, M. La crise du roman: Des lendemains du Naturalisme aux années vingt. Paris: Corti, 1989.

ROSENFELD, A. Reflexões sobre o romance contemporâneo. In: ROSENFELD, A. Texto/Contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996. p. 75-98.

SÁ, D. S. de. The Monk: um Schauerroman inglês. Itinerários, n. 37, p. 155-171, jul./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/6899#:~:text=Este%20artigo%20trata%20de%20contatos,forma%C3%A7%C3%A3o%20do%20romance%20g%C3%B3tico%20ingl%C3%AAs. Acesso em: 12 out. 2022.

SION, R. T. Aldous Huxley and the search for meaning: a study of the eleven novels. North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2010.

STERNE, L. The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman. London: Wordsworth Editions, 2009.

WAUGH, E. Decline and Fall. New York: Little, Brown and Company, [1928] 2012.

WAUGH, E. Vile Bodies. New York: Little, Brown and Company, [1930] 2012.

Published

2022-12-05

How to Cite

MOTA, Raphael Valim da. Eclipse of the novel: narrative reflexivity and slices of life in Huxley, Döblin, and Waugh. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 60–81, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i3p60-81. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/191556.. Acesso em: 3 jun. 2024.