Contributions of the hydronymic study of Tocantins: from official documents to the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i1p99-114

Keywords:

Hydronymy, Tocantins, Toponymy, Pedagogical proposal

Abstract

In this paper, we present the contributions of the hydronymic study of Tocantins (Brazil) — Araguaia and Tocantins rivers — from official documents to the context of the classroom. As a methodological approach, we present a documentary investigation and a bibliographic survey based on the onomasiological research plan, according to the method of onomastic research. Therefore, the hypotheses established allow us to know the peculiarities of the toponymic names analyzed in this study. The results obtained point out that the study of the rivers of Tocantins from the perspective of toponymy opens the possibility to understand, in an interdisciplinary way, aspects related to the culture, identity, memory, and economy of the region.

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Author Biographies

  • Verônica Ramalho Nunes, Universidade Federal do Tocantins

    Graduada em Letras com habilitação em Português e Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Tocantins em (2012). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT - Campus de Araguaína) (2015); Doutora em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (2022) - (UFNT - Campus de Araguaína). Possui experiência na área de Linguística, com ênfase em estudos da Onomástica/Toponímia.

  • Karylleila dos Santos Andrade, Universidade Federal do Tocantins

    Graduação em Letras pela Universidade do Tocantins (1993), mestrado (2000) e doutorado (2006) em Linguística pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora adjunta do curso de Teatro e do Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura, da Universidade Federal do Tocantins. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase no ensino do Léxico e em Onomástica/Toponímia. Bolsista Produtividade da UFT.

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Published

2023-04-28

How to Cite

NUNES, Verônica Ramalho; ANDRADE, Karylleila dos Santos. Contributions of the hydronymic study of Tocantins: from official documents to the classroom. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 99–114, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i1p99-114. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/201691.. Acesso em: 22 dec. 2024.