A discursive-spectacular fusion of politics, media and religion in Brazil’s 2018 presidential campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p132-150

Keywords:

Discursive fusion, Spectacle, Scene of enunciation, Election campaign, Discursive fields

Abstract

The main objective of this article is to correlate the theoretical assumptions of enunciative Discourse Analysis and Guy Debord’s (1997) work on the social spectacle, through  the proposal of a discursive-spectacular fusion between the political, the media and the religious, in the 2018 election campaign led by the party coalition “Brazil above everything, God above everyone”, composed of the Social Liberal Party (PSL) and the Brazilian Renewal Labor Party (PRTB). The aim is to demonstrate, from Debord's perspective (1997), the profound relationship between capitalism and social spectacle, understood as relations mediated by images. It also seeks to associate social spectacle and the scene of enunciation, a notion that recovers the process of representation of the very situation of speaking, through the discursive constitution of the enunciative instances: the enunciator/co-enunciator pair and the coordinates of time and space of enunciation. In addition, a proposal for analyzing the corpus is presented, which consists of highlighting, in the verbal-visual materiality, the traits that show the discursive functioning that is presented as the hypothesis of this research: a discursive-spectacular fusion between discourses that circulate in the political, media and religious fields, specifically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Carlos Soares, Universidade Federal do Pará

    Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Pará (2023). Professor da Prefeitura Municipal de Timon (Brasil).

  • Fátima Cristina da Costa Pessoa, Universidade Federal do Pará

    Doutora em Estudos Lingüísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil (2004). Professora Adjunto da Universidade Federal do Pará (Brasil).

  • Lucas Martins Gama Khalil , Universidade Federal de Rondônia

    Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia, Brasil (2017). Docente do Universidade Federal de Rondônia (Brasil).

References

DEBORD, Guy. Commentaires sur La société du spectacle. In: Œuvres. Org. J.-L Rançon. Paris: Gallimard, 2006[1988].

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FERGUSON, E. História da Igreja volume 1: dos dias de Cristo à Pré-reforma, a ascensão e o crescimento da Igreja em seus contextos cultural, intelectual e político. Trad. Elias Silva et al. Rio de Janeiro: Central Gospel Ltda, 2017.

FREDERICO, C. Debord: do espetáculo ao simulacro. Matrizes, v. 4, n. 1, p. 179-191, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1430/143016764011.pdf. Acesso em: 05 ago. 2021.

MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia e incorporação. In: AMOSSY, R. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2.ed. Trad. Dilson Ferreira da Cruz, Fabiana Komesu e Sírio Possenti. São Paulo: Contexto, 2016, p. 69-92.

MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecília Perez de Souza-e-Silva e Décio Rocha. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAINGUENEAU, D. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006a.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. Trad. Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva et al. Curitiba: Criar Edições, 2006b.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. 3.ed. Trad. Freda Indursky. Campinas, SP: Pontes: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.

PECCININ, L. E. O discurso religioso na arena política: representação e deliberação democrática no Estado laico. 180f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/42896/R%20-%20D%20-%20LUIZ%20EDUARDO%20PECCININ.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 mar. 2021.

RAMOS, L. C. A sociedade do espetáculo e o discurso religioso. Caminhando, v. 13, n. 2, p. 141-154, 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/Caminhando/article/view/1055. Acesso em: 05 ago. 2021.

SANTI, V. J.; BAPTAGLIN, L. A. A midiatização não existe: digressões possíveis da teoria da comunicação. In: PORTO JR. et al (Orgs). Media effects: ensaios sobre teorias da Comunicação e do Jornalismo, Vol. 1: Teorias do agendamento, priming e framing [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora Fi /Boa Vista: Editora da UFRR, 2018.

SOARES, A. C.; PESSOA, F. C. C. RE-UNIR. v. 9, n. 2, p. 125-147. 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/RE-UNIR/issue/view/521/278. Acesso em: 20 dez. 2023.

ZACARIAS, G. F. Crítica do espetáculo: o pensamento radical de Guy Debord. São Paulo: Elefante, 2022.

Published

2024-09-30

How to Cite

SOARES, Antonio Carlos; PESSOA, Fátima Cristina da Costa; KHALIL , Lucas Martins Gama. A discursive-spectacular fusion of politics, media and religion in Brazil’s 2018 presidential campaign. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 132–150, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i3p132-150. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/221624.. Acesso em: 28 oct. 2024.