A cartography of the authorial subject of black women in letters
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i4p298-313Keywords:
Epistolary Texts, Authorial Subject, Escrevivência, Cultural Memory, Collective MemoryAbstract
This article aims to analyze some contemporary epistolary texts by black women, understanding them as important instruments for reconstructing the collective and cultural memory of the black population through writing, a diasporic and universal phenomenon that permeates the writing of the black women who will be analyzed, from the constitution of the authorial subject of the text. We will analyze how the writing present in the epistolary texts of black women is an exercise in memory and transgression and rupture with a racist, oppressive and violent system. These subject-authors find in writing a place of emancipation and empowerment that, in the letters, is shared with recipient-readers.
Downloads
References
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
ANGELOU, Maya. Carta a minha filha. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BETTIOL, M. R. B. Mário de Andrade e a especificidade do gênero epistolar: o esboço de uma teoria. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 65, p. 227-236, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/PtM5tbvVb8qdx6RnDcqWLKw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 de abril de 2024.
CÁRDENAS, Teresa. Cartas para a minha mãe. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2010.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.
COSTA, S. L. O que (ainda) podem as cartas?. Interdisciplinar- Revista de Estudos em Língua e Literatura, São Cristóvão-SE, v. 19, 2013, p. 87-98. Disponível em: https://cartasindigenasaobrasil.com.br/wp-content/uploads/2020/10/O-que-ainda-podem-as-cartas.pdf. Acesso em: 17 de abril de 2024.
COSTA, S. L.; XUCURU-KARIRI, R. Cartas para o bem viver. 1. ed. Salvador: Boto-cor-de-rosa livros arte e café /paraLeLo13S, 2020.
DUARTE, R. De Rosinês Duarte para Eva, sua filha, In: COSTA, S.L.; XUCURU-KARIRI, R. Cartas para o bem viver. 1. ed. Salvador: Boto-cor-de-rosa livros arte e café /paraLeLo13S, 2020, p. 142-148.
ELIA, L. O conceito de sujeito. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
EVARISTO, C. A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. Escrevivência: a escrita de nós. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2021/04/Escrevivencia-A-Escrita-de-Nos-Conceicao-Evaristo.pdf. Acesso em: 09 de março de 2024.
FOUCAULT, M. A escrita de si. In: FOCAUL, M. O que é um autor. Lisboa: Vega, 1992, p. 129-160.
HARTMAN, S. Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
JESUS, C.M. Quarto de Despejo. 1. ed. Livraria Francisco Alves, Rio de Janeiro: 1960.
LISPECTOR, C. As três experiências. In: LISPECTOR, C. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
MORAES, M. A. (Org.). Correspondência Mário de Andrade e Manuel Bandeira. São Paulo: EDUSP, 2001.
MORAES, M. A. Cartas, um gênero híbrido e fascinante. In: Jornal da Tarde, São Paulo, 28 nov. 2000. Caderno de Sábado.
MORAES, M. A. Mário, Otávio: cartas de Mário de Andrade a Otávio Dias Leite (1936-1944). São Paulo: IEB-USP/Imprensa oficial, 2006.
RIBEIRO, D. Cartas para minha avó. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
SARAIVA, J. I. A. A formação do sujeito e a literatura. Nonada: Letras em Revista, v. 1, n. 12, 2009, p. 1-9. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5124/512451678008.pdf. Acesso em: 04 de abril de 2024.
WALKER, A. A cor púrpura. 1. ed. - Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tainara Cecília Pereira Santos, Rosinês de Jesus Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.