Luso-brazilian landscapes pages in motion: a permanent reading project

Authors

  • Ida Alves Universidade Federal Fluminense – UFF

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.172977

Keywords:

Landscape studies, Portuguese language cultures, Interdisciplinary studies, Development of readers

Abstract

Description and evaluation of a reading project running on an online platform of the Real Gabinete Português de Leitura, Rio de Janeiro, with the partnerships of PPG Literature Studies at Universidade Federal Fluminense, Fundação Calouste Gulbenkian and FAPERJ, which presents the reader with a corpus of Brazilian and Portuguese literary texts in which the natural or urban landscape is the axis of analysis, considering literary production from the 16th century to the present. The project aims to motivate the reading
of literary works of Portuguese language and its global dissemination from an imaginary approach in a virtual and networked environment, in an interdisciplinary perspective. The
project is permanent and the collection of “pages” increases according to the collaborations received from national and foreign professors and researchers. Contribution to the development of readers in elementary and high school.

Author Biography

  • Ida Alves, Universidade Federal Fluminense – UFF

    Professora Titular de Literatura Portuguesa do Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense-
    UFF. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - UFF. Colidera
    os Grupos de Pesquisa Estudos de Paisagem nas Literaturas de Língua Portuguesa e Poesia e Contemporaneidade. Tem livros organizados, além de diversos capítulos de livros e artigos publicados em revistas brasileiras e estrangeiras, sobre poesia portuguesa moderna e contemporânea, crítica de poesia e estudos de paisagem nas literaturas de língua portuguesa. É pesquisadora do CNPq, desde 2008. Integra o Polo de Pesquisas Luso-Brasileiras - PPLB sediado no Real Gabinete Português de Leitura. É Cientista do Nosso Estado - FAPERJ, período 2018-2021.

References

BERQUE, Augustin. Paisagem-marca, paisagem-matriz: elementos da problemática para uma geografia cultural. In: ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (org.). Paisagem, tempo e cultura. . Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998 [1984],p. 84-89,

COLLOT, Michel. L’horizon fabuleux I (XIX siècle) et II (XX siècle). Paris: José Corti, 1988.

COLLOT, Michel. La poésie moderne et la structure d’horizon. Paris: PUF, 1989.

COLLOT, Michel. La notion de paysage dans la critique thématique. In: ______(dir.). Les enjeux du paysage. Bruxelles: Ousia, 1997.

COLLOT, Michel. A matéria-emoção. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2016.

COLLOT, Michel. Paysage et poésie du romantisme à nos jours. Paris: José Corti, 2005.

COLLOT, Michel. Le corps cosmos. Paris / Centre National du Livre, 2008.

COLLOT, Michel. La pensée-paysage. Paris, Actes Sud, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2000.

RICHARD, Jean-Pierre. Microlectures II – Pages paysages. Paris: Seuil, 1984.

ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (org.). Paisagem, imaginário e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (org.). Paisagens, textos e identidades. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004.

ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (org.). Cultura, espaço e o urbano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2006.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitude e valores do meio ambiente. São Paulo/Rio de Janeiro: DIFEL, 1980.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: uma perspectiva da experiência. Trad. de Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983

VIRILIO, Paul.O espaço crítico. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

VIRILIO, Paul. Máquina de visão. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.

Published

2021-12-07

How to Cite

ALVES, Ida. Luso-brazilian landscapes pages in motion: a permanent reading project. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 14, p. 134–153, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.172977. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/172977.. Acesso em: 7 jun. 2024.