Between flesh and spirit: gender relations in Jean Garrett's horror films

Authors

  • Laura Cánepa Universidade Anhembi Morumbi
  • Tiago José Lemos Monteiro Instituto Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.185158

Keywords:

Brazilian cinema, Boca do Lixo [Mouth of Garbage], Sexploitation, Horror, Jean Garrett

Abstract

 In this paper we trace thematic patterns of the horror films by Luso-Brazilian filmmaker Jean Garrett (José Antônio Nunes Gomes da Silva, 1947-1996) within the scope of the Brazilian sexploitation industry in the 1970s (DENNISON, 2009; PIEDADE, 2006). We analyse two thrillers (Amadas e Violentadas, 1976; A Mulher que Inventou o Amor, 1980) and two supernatural horror films (Excitação, 1976; A Força dos Sentidos, 1979) directed by Garrett, observing the singularity of his work in a national cinematography influenced by the sexual revolution and the political conservatism of the military dictatorship (RAMOS, 2004; ABREU, 2006). We seek to characterize Garrett as a relevant author for the understanding of Brazilian cinematic horror due to his ability to incorporate and discuss crucial issues of popular Brazilian cinema in the 1970s through horror stories, and in particular the position occupied by female characters and heteronormative relationships within the sexploitation cinema.

Author Biographies

  • Laura Cánepa, Universidade Anhembi Morumbi

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi. Doutora em Multimeios pela Unicamp. Realizou estágio pós-doutoral junto ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (2017). Realizou estágio Pós-Doutoral no Departamento de Cinema, Televisão e Rádio da ECA-USP (2014).  Pesquisadora visitante na School of Languages, Cultures and Societies da Universidade de Leeds (2019).

  • Tiago José Lemos Monteiro, Instituto Federal do Rio de Janeiro

    Doutor em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, é Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006) e possui graduação em Comunicação Social (Radialismo) pela mesma instituição (2004). Professor efetivo do Curso de Produção Cultural do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, responsável pelo Núcleo de Criação Audiovisual (NUCA). Entre agosto de 2016 e julho de 2017, realizou estágio pós-doutoral junto ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi.

References

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A FORÇA dos sentidos. Jean Garrett, Brasil, 1975, 35mm, Cor, 90 min.

AMADAS e violentadas. Jean Garrett, Brasil, 1975, 35mm, Cor, 90 min.

A MULHER que inventou o amor. Jean Garret, 1980, 35mm, Cor, 120 min.

AUTOR 1, Ref 1

AUTOR 2, Ref. 1

AUTORES 1 e 2, Ref. 1

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Published

2021-12-21

How to Cite

CÁNEPA, Laura; JOSÉ LEMOS MONTEIRO, Tiago. Between flesh and spirit: gender relations in Jean Garrett’s horror films. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 15, p. 149–175, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.185158. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/185158.. Acesso em: 19 jul. 2024.