Patrulheiros da moralidade: os censores diante de uma peça de Nelson Rodrigues

Authors

  • Adriano de Paula Rabelo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i24p68-77

Keywords:

Nelson Rodrigues, Boca de Ouro, Censorship, Freedom of speech

Abstract

This article is about the censorship to Nelson Rodrigues’s play Boca de Ouro in the beginning of the 1960’s, in the state of São Paulo, Brazil. The documents then issued by the censors now belong to dossier number 4906 in Miroel Silveira Archive at the School of Communication and Arts of the University of São Paulo. The author discusses how moral criteria are inadequate do judge a work of art and exposes the mistakes censors always make every time they try to restrain freedom of artistic creation in the name of conceptions and behavior reputed as “normal” or “adequate”.

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Author Biography

  • Adriano de Paula Rabelo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

    Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Minas Gerais (1994), mestrado em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (1999), doutorado em Literatura e Cultura Brasileira - University of Wisconsin - Madison, nos Estados Unidos (2002), doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (2004) e pós-doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (2010).

Published

2018-03-14

Issue

Section

Essays

How to Cite

Rabelo, A. de P. (2018). Patrulheiros da moralidade: os censores diante de uma peça de Nelson Rodrigues. Literatura E Sociedade, 22(24), 68-77. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i24p68-77