Ocupação: o ato de escrita na poesia de Ana Cristina César
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189710Keywords:
Ana Cristina Cesar, marginal poetry, gesture of writingAbstract
Going through Ana Cristina Cesar’s poetics, within her poetry, prose, diary entries and correspondence mixed texts, we recognise the figuration of the gesture of writing as a recurrent and central motive. The awareness that writing poetry implies the withdrawal of the word from the temporal flow of speech and its subsequent immobilization on the page, the awareness of the support of the text, and what this physical intrusion means to the then-broken relationship between the speaker and his listener emerge in Ana Cristina’s poetry in varied and ambivalent ways. Throughout this essay, we have sought to collect some
of the occurrences of the acting of the gesture of writing, considering it through the modulations of its representation – from pain, difficulty and refusal to desire and spectacle – and its relations with some other aspects of Ana Cristina’s work and of the Brazilian marginal poetry from the 1970s.
Downloads
References
Alvim, Francisco. Elefante. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
Alvim, Francisco. Poesias reunidas. São Paulo: Duas Cidades, 1988.
Bandeira, Manuel. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1976.
Barthes, Roland. A preparação do romance I: da vida à obra. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Blanchot, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
Blanchot, Maurice. O livro por vir. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
Bosi, Viviana. “Ana Cristina Cesar: “Não, a poesia não pode esperar”. In: Bosi, V., Faleiros, A., Zular, R. Sereia de papel. Visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Eduerj, 2015.
Cesar, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
Cesar, Ana Cristina. Crítica de tradução. São Paulo: IMS/ Ática, 1999.
Chacal. Belvedere. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Dubois, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993.
Freitas Filho, Armando. “Poesia, vírgula, viva.” In: Novaes, A. (org.) Anos 70: ainda sob a tempestade. Rio de Janeiro: Aeroplano e Senac Rio, 2005.
Freitas Filho, Armando. Máquina de escrever: poesia reunida e revista. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.
Foucault, Michel. “Outros espaços”. In: Foucault, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. (Ditos e escritos III). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
Goldfeder, André. ““Pelos Ares”: longa vida, de Armando Freitas Filho”. In: Bosi, V.; Nuernberger, R. Neste instante. São Paulo: Humanitas, 2018.
Hollanda, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
Lacan, Jacques. O seminário: livro 11: os quatros conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
Lejeune, Philippe. O pacto autobiográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
Malufe, Annita Costa. “Ana Cristina Cesar: o poema-corpo ou o poema voltado para fora de si”. In: Bosi, V.; Nuernberger, R. Neste instante. São Paulo: Humanitas, 2018.
Maingueneau, Dominique. O contexto da obra literária. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Menezes, Lu. Francisco Alvim. Rio de Janeiro: UERJ, 2013.
Michaux, Henri. Emergences-Résurgences. Genebra: Edition d’Art Albert Skira, 1972.
Paz, Octávio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
Paz, Octávio. Os signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 2012.
Pinheiro, Mariana Q. Na fenda dos dias: leituras a partir de algumas datas na obra de Armando Freitas Filho. 2009. Dissertação. (Mestrado em Ciência da Literatura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
Santiago, Silviano. “Singular e Anônimo”. In: Cesar, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
Siscar, Marcos. Ana Cristina Cesar. Coleção Ciranda da Poesia. RJ: EdUERJ, 2011.
Süssekind, Flora. Literatura e vida literária. Polêmicas, diários e retratos. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2004.
Zular, Roberto. “Sereia de papel (algumas anotações sobre a escrita e a voz em Ana Cristina Cesar)”. In: Bosi, V., Faleiros, A., Zular, R. Sereia de papel. Visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Eduerj, 2015.
Zumthor, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Julia Pasinato Izumino
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).