O luxo nas tramas da revolução
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189764Keywords:
French Revolution, Luxury, Fashion, Marie Antoinette, Jacques-Louis DavidAbstract
This essay analyses the process of the French Revolution from the transformations provoked and endured by a culture of luxury. Beyond its apprehension as excess, it is proposed that luxury might also be an artifice of distinction and power, and not only a mere exercise of the superfluous. The transformations of luxury are observed both through fashion and art, establishing an intrinsic relationship between the different forms of expression of a culture, which is not limited to one mean of expression but is restricted to a class. For that, two works of Jacques-Louis David (1748-1825) produced during the Revolution will be analysed. The first, made during the moment of Marie Antoinette’s execution, and the latter, produced during the Thermidorian Period. Through the analysis of these images, the relationship between the forms assumed by luxury will be weaved into the fabric of each period of the Revolution.
Downloads
References
Benjamin, Walter. “Moda”. In: Passagens. Organização de Willi Bolle. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
Löwy, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. São Paulo: Boitempo Editorial, 2014.
Monzani, Luiz Roberto. “Luxo”. In: Desejo e prazer na Idade Moderna. Curitiba: Editora Champagnat PUC-PR, 2011. 1ª ed. 1995.
Roche, Daniel. Cultura das aparências: uma história da indumentária (séculos XVII-XVIII). São Paulo: Editora Senac, 2007.
Rousseau, Jean-Jacques. Discurso sobre as ciências e as artes. Edição portuguesa do e-book disponível em domínio público.
Rousseau, Jean-Jacques. Origem da desigualdade entre os homens. São Paulo: Penguin & Cia das Letras, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Giulia Falcone de Lourenço
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).