Can things speak? From a painting by Rembrandt to a poem by Montale

Authors

  • Luís Felipe Ferrari University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.213432

Keywords:

Still-life, Description, Eugenio Montale, Rembrandt

Abstract

This essay compares two works of art that exemplify markedly different genres and contexts: a still-life painting from the 17th century and a poem from the first decades of the 20th century. The comparison, proceeding from a perceived structural affinity between the works, intends to shed some light on a form centered on the representation of objects removed from human action and interaction. This analysis will try to underscore the tensions related to this structure (depth of objectivity or annihilation of the subject, discovery of the material and cultural significance of an object or tendency towards abstraction?), pointing out some of the contradictory values that description, considered as an artistic technique, might have.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luís Felipe Ferrari, University of São Paulo

    Luís Felipe Ferrari é mestrando junto ao departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Universidade de São Paulo. Atualmente desenvolve um projeto sobre o teatro de T. S. Eliot, com bolsa concedida pelo CNPq. Contato: luis.ferrari@usp.br

References

ADORNO, Theodor W. “Sobre a ingenuidade épica”. In: ADORNO, Theodor W. Notas de Literatura I. Trad. de Jorge de Almeida. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2012, pp. 47-54.

BRUYN, Josua et al. A Corpus of Rembrandt Paintings, vol. III, 1635-1642. Trad. de D. Cook-Radmore. Dordbrecht, Boston e Londres: Martinus Nijhoff, 1989.

BRYSON, Norman. Looking at the Overlooked: four essays on still-life painting. Londres: Reaktion Books, 1990.

BENJAMIN, Walter. “Sobre alguns temas em Baudelaire”. In: BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas, v. III: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Trad. de José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2018, pp. 93-134.

CONTINI, Gianfranco. Una Lunga Fedeltà: scritti su Eugenio Montale. Torino: Einaudi, 1974.

LUKÁCS, Georg. Introdução a uma Estética Marxista: a categoria da particularidade. Trad. de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LUKÁCS, Georg. “Narrar ou Descrever?”. Trad. de Giseh Vianna Konder. In: LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre Literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965, pp. 43-94.

LUKÁCS, Georg. A Teoria do Romance. Trad. de José Marcos M. de Macedo. 2. ed. São Paulo: Editora 34; Duas Cidades, 2015.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Trad. de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.

MONTALE, Eugenio. Ossos de Sépia (edição bilíngue). Trad. de Renato Xavier. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

MORETTI, Franco. O Burguês: entre a história e a literatura. Trad. de Alexandre Morales. São Paulo: Três Estrelas, 2014.

LUPERINI, Romano. Storia di Montale. 3. ed. Roma: Editori Laterza, 2001.

SANGUINETI, Edoardo. “Documentos para Montale”. In: Ideologia e Linguagem. Trad. de Antonio Ramos Rosa e Carmen Gonzalez. Porto: Portucalense Editora, 1972.

SULLIVAN, Scott A. “Rembrandt’s Self-Portrait with a Dead Bittern”. The Art Bulletin, v. 62, n. 2, 1980.

Published

2023-11-20

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Can things speak? From a painting by Rembrandt to a poem by Montale. (2023). Magma, 19, 178-194. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.213432