Truth and Autobiography: Forms of Criticism, Forms of Fiction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.214245Keywords:
Autobiography, Silviano Santiago, Falsehood, Literary criticismAbstract
This essay seeks to present the different formulations surrounding the fold between autobiography and lived experience, or even between lies, life, and work. Thus, Silviano Santiago, both a theorist and a fiction writer, emerges as an operator for the ensuing discussions. Starting from some fundamental texts for discussions around the autobiographical genre, an attempt is made, in an initial manner, to trace some lines that guide the debate about its historical formation. In this way, the relationship between truth and falsehood reveals itself as a central dimension for the critical scrutiny of the limits and horizons of this written form. By making use of diverse, inherently heterogeneous registers, in the end, it is necessary to engage with the almost secular problematization of the status of autobiographical writing and with the way in which this genre is called into question and jostled in certain incursions by Silviano Santiago.
Downloads
References
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2016.
CALDWELL, Helen. The Brazilian Othello of Machado de Assis. Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 1960.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
CARON, Jean-Pierre. Vertigens da referência sobre Formação e desconstrução de Paulo Arantes. Revista Estilhaço, Janeiro de 2023.
DOUBROVSKY, Serge. «Les points sur les ‘i’ » In Genèse et autofiction, Jean-Louis Jeannelle et Catherine Viollet (dir.), Louvain-la-Neuve, Academia-Bruylant, coll. Au coeur des textes, n°6, 2007.
DUQUE-ESTRADA, Elizabeth Muylaert. Devires autobiográficos: a atualidade da escrita de si. Rio de Janeiro: NAU/Editora PUC-Rio, 2009.
FOUCAULT, Michel. Qu’est-ce qu’un auteur ? Dits et écrits, vol. I, 1954‑1975. Paris: Gallimard, 2001.
KOFMAN, Sarah. L’enfance de l’art: Une interprétation de l’esthétique freudienne. Paris: Éditions Galilée, 1985.
LEJEUNE, Philippe. Le pacte autobiographique. Paris: Seuil, 1975.
MORICONI, Italo. O século biográfico. REVISTA Z CULTURAL (UFRJ), Ano XVI, v. 2, 2021.
MURICY, Katia. Ecce homo: a autobiografia como gênero filosófico. In: Figuras da verdade: Nietzsche, Benjamin e Foucault. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Belo Horizonte: Relicário, 2020, p. 11-36.
PRADO JR., Bento. O relativismo como contraponto. Folha de São Paulo, São Paulo, 26/06/1994.
QUEIROZ, Christina. Silviano Santiago: o literato cosmopolita. Revista FAPESP, São Paulo, 2020.
SANTIAGO, Silviano. Fisiologia da composição. Recife: Cepe, 2020.
SANTIAGO, Silviano. Mil rosas roubadas: romance. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
SANTIAGO, Silviano. Nas malhas da letra: ensaios. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre: Crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. Recife: Cepe, 2019.
SANTIAGO, Silviano. Desconstrução e descentramento. In: PORTELLA, Eduardo. A linguística hoje. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1973, p. 76-97.
SANTIAGO, Silviano. Meditação sobre o ofício de criar. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 18, 2008, p. 173-179.
SARTRE, Jean-Paul. Les mots. Paris: Gallimard, 1995.
SOUZA, Eneida Maria de. A crítica biográfica. In. Janelas indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011, p. 17-26.
SOUZA, Eneida Maria de. A traição autobiográfica. Margens / Márgenes: Revista de Cultura (2002-2007) n. 06/07, 2005, p. 24-31.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriel Martins da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).