Violence and guitar: Torquato Neto between song and poem

Authors

  • Zeno Queiroz Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.214546

Keywords:

Song, Poetry, Time, Torquato Neto, Tropicalism

Abstract

The essay proceeds to a brief comparative reading of some of Torquato Neto’s song and poetic works, namely, two lyrics directly linked to Tropicalism (“Geleia geral” and “Marginália II”) and two texts conceived, it seems, as “book” poems (“Cogito” and the first version of “Literato cantabile”). Attention is focused on the way the lyric subject manifests temporality at the intersection of form and content, in order to, through the temporal categories, think the convergences and divergences between song and poem in the light of the particularities of Torquatian poetics, on the one hand, and of the historical-social conjuncture with which it debates, on the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Zeno Queiroz, Universidade de São Paulo

    Zeno Queiroz é doutorando em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo, onde também obteve o título de mestre em Semiótica e Linguística Geral (2022). Possui licenciatura em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal do Ceará (2019). Contato: zenoqueiroz@gmail.com.

References

ALMEIDA, Laura Beatriz Fonseca de. Um poeta na medida do impossível: trajetória de Torquato Neto. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

ANDERS, Günther. Theses for the Atomic Age. The Massachusetts Review, v. 3, n. 3, p. 493-505, 1962.

ANDRADE, Paulo. Torquato Neto: uma poética de estilhaços. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2002.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: Charles Baudelaire. Um lírico no auge do capitalismo. 3. ed. Trad. José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOSI, Viviana. Poesia em risco: itinerários para aportar nos anos 1970 e além. São Paulo: Editora 34, 2021.

CALIXTO, Fabiano Antonio. Um poeta não se faz com versos: tensões poéticas na obra de Torquato Neto. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

CAMPOS, Augusto de. Mário Faustino, o último “verse maker”. In: Poesia, antipoesia, antropofagia. São Paulo: Cortez & Moraez, 1978.

CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. 15. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014.

CHEDIAK, Almir. Songbook de Gilberto Gil. Volume 1. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumiar, 1992.

CHEDIAK, Almir. Songbook de Tom Jobim. Volume 3. 3. ed. Rio de Janeiro: Lumiar, 1990.

CICERO, Antonio. A poesia e a crítica. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

FAVARETTO, Celso. Tropicália: alegoria, alegria. 4. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.

GALDINO, Roberto Carlos. A porta da saída: a poética das canções de Torquato Neto. Dissertação (Mestrado em Teoria e História Literária) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem. CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. 5. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

JAMESON, Fredric. Pós-Modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. 2. ed. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 2007.

LANA, Jonas Soares. Rogério Duprat, arranjos de canção e sonoplastia tropicalista. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

MARINETTI, Filippo Tommaso. Manifesto do Futurismo. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MESCHONNIC, Henri. Linguagem, ritmo e vida. Trad. Cristiano Florentino. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume; Fapesp, 2001.

NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

NETO, Torquato. Essencial. Organização de Italo Moriconi. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

NETO, Torquato. Torquatália. Volume 2: Geléia Geral. Organização de Paulo Roberto Pires. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008a.

SCHWARZ, Roberto. Nota sobre vanguarda e conformismo. In: O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008b.

SCHWARZ, Roberto. Verdade tropical: um percurso de nosso tempo. In: Martinha versus Lucrécia. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

SECCHIN, Antonio Carlos. João Cabral – do fonema ao livro. In: MELO NETO, João Cabral de. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2008.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

TATIT, Luiz. A canção: eficácia e encanto. São Paulo: Atual, 1986.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2002.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

VELOSO, Caetano. Conferência no MAM. Teresa. Revista de Literatura Brasileira. São Paulo, n. 4-5, p. 307-329, 2004.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Trad. Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.

Published

2023-11-20

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Violence and guitar: Torquato Neto between song and poem. (2023). Magma, 19, 213-241. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.214546