Between the Man and the Ghost: Lídia on the Edge of the Bed, on the Edge of the World. Above, Woman of the People
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2024.223905Keywords:
Lídia, Ricardo Reis, Fernando Pessoa, Gender, Fantastic literatureAbstract
This article proposes a critical reading of Lídia Martins, a character of the novel The year of the death of Ricardo Reis, written by José Saramago, a maid at the Bragança hotel, the place where Ricardo Reis, Fernando Pessoa's heteronym, stays as soon as he arrives in Lisbon. A simple woman of the people, she subverts the image of the ethereal Lydia muse coined by Reis, and brings it to the reality whose rawness they cannot escape. He, because loses the ability to produce reasoning; she because is a woman, and as such, carries the prejudices produced historically and linked to the current system in Portugal. Ricardo Reis, however, is immersed in labyrinths, which allude to the Pessoa's multiplicity, which the author weaves in ironies, using the fantastic literature. Who is Ricardo Reis? The construction of Pessoa's heteronym? A ghost? Pessoa himself? Saramago invites us to walk through the labyrinths of Lisbon where all roads lead to Camões, a reunion with a history that seems insoluble amid the totalitarian regime of António de Oliveira Salazar. While everyone are ghosts, are dead and unable to think, Lídia is a real figure, the personification of the feminine, who survives through knowledge.
Downloads
References
CAVALCANTI, Lucas de Aguiar. O desejo de não ter amado – uma leitura do universo poético de Ricardo Reis. Revista Palimpsesto, v.16, n. 24, 2017, pp.125-140.
CERDEIRA, Teresa Cristina. José Saramago entre a História e a ficção: uma saga de portugueses. Belo Horizonte: Moinhos, 2018.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa. Mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2017.
PESSOA, Fernando. Odes de Ricardo Reis. Lisboa: Ática, 1946.
SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SHAKESPEARE, William. Hamlet. Drama em cinco atos. Lisboa: Imprensa Nacional, 1877.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Editora Perspectiva, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanessa Didolich Cristani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).