The sinister glissando of the years: time and transcience in Carson McCullers’ short fiction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2024.224010Keywords:
Carson McCullers, The sojourner, Time, American Short Fiction, 20th CenturyAbstract
This essay proposes an analysis of "The Sojourner," a short story penned by American author Carson McCullers, with a specific focus on the themes of time and transience within the narrative. Through close reading, our aim is to explore how these themes not only surface in the theme but also intricately shape the structure, ultimately portraying the improvisation of human existence. Delving into both the content and stylistic elements of the story, we aim to construct an interpretation that delves into the realms of memory, personal temporality, crises of inner life; and the pervasive sense of isolation—a theme which McCullers underscored as central to her fiction. Furthermore, we endeavor to draw connections between the societal backdrop of mid-20th century United States and the temporal experiences depicted within the story, particularly through the lens of disintegration as perceived by the protagonist, John Ferris.Our theoretical framework draws upon insights from esteemed critics including Walter Benjamin, Fredric Jameson, and the Brazilian critic Benedito Nunes, borrowing notably from Nunes' concept of "psychological time." Additionally, we integrate perspectives gleaned from critiques of McCullers' oeuvre as well as reflections from the author herself, shedding light on the underlying American ethos. Ultimately, our aim is to underscore how "The Sojourner" serves as a poignant exploration of humanity's struggle to navigate the relentless flow of time, its inevitable failures in attempting to assert control, and the enduring omnipresence of temporal forces.
Downloads
References
ABREU, Caio Fernando. “Nota do tradutor”. In: McCULLERS, Carson. A Balada do café triste e outras histórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
BARNARD, Rita. “Modern American Fiction” In: KALAIDJIAN, Walter The Cambridge Companion to American Modernism. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. p. 39-67
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Obras escolhidas, vol. III. Trad. José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BORGES, Jorge Luis. ‘História da Eternidade” In: Obras Completas. Vol. 1. São Paulo: Globo, 1998
CARR, Virginia Spencer. Understanding Carson McCullers (Understanding Contemporary American Literature). Columbia: University of South Carolina Press, 1991.
FAULKNER, William. O som e a fúria. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
JAMESON, “A lógica cultural do capitalismo tardio”. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 1996.
KAYSER, Wolfgang. O Grotesco: Configuração na Pintura e na Literatura. São Paulo: Perspectiva, 2013.
McCULLERS, Carson. “O sonho florescente: notas de escrita”. In: Coração hipotecado. Osasco: Novo Século Editora, 2010. p. 319-328
McCULLERS, Carson. “Solidão… um mal norte-americano”. In: Coração hipotecado. Osasco: Novo Século Editora, 2010. p. 302-304
McCULLERS, Carson. “Os realistas russos e a literatura sulista”. In: Coração hipotecado. Osasco: Novo Século Editora, 2010. p. 294-303.
McCULLERS, Carson. “Olhem para casa, norte-americanos”. In: Coração hipotecado. Osasco: Novo Século Editora, 2010. p. 254-258.
McCULLERS, Carson. A Balada do café triste e outras histórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
NUNES, Benedito. O tempo na narrativa. São Paulo: Editora Ática, 1995.
PHILLIPS, Robert. “Freaking Out: The Short Stories of Carson McCullers”. Southwest Review, vol. 63, n.1, 1978, p. 65-73.
SARTRE, Jean Paul. “Sobre O som e a fúria: a temporalidade na obra de Faulkner”. In: FAULKNER, William. O som e a fúria. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giovana Proença Gonçalves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).