Book fairs as meeting points: impacts on Brazilian children’s book illustrators’ creative processes.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p64-79

Keywords:

Children’s picturebooks, Illustration, Brazilian illustrators, Creative process, Bologna Children’s Book Fair

Abstract

Based on the understanding of creative processes as complex networks of interrelation, this article analyses the role of children’s book fairs as catalyzing agencies in the process of producing books for children. We looked specifically at the Bologna Children’s Book Fair, in an attempt to understand how this unique place for encounters, sharing and negotiations boosted Brazilian illustrators from the mid 1990s onward – a time that witnessed a significant increase of Brazilian authored selections. We collected oral testimonies from prize-winning Brazilian illustrators that attend events dedicated to books for children; we participated in the 2017 Bologna Children’s Book Fair, and analyzed the Bologna Fair catalogues from 1993 onward. The results point to the importance of fostering the professional education of young illustrators through such events, that are also relevant to experienced illustrators. Not only do bookfairs enable them to exhibit their work and sign new contracts, they also promote exchange of ideas and diverse experiences that nurture the quest for new themes and poetics in their imagetic creations in books designed for children. This study hopes to contribute towards maintaining and furthering conquests that have been achieved in the field of book productions for children.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Natália Helena de Barros Mazon, Universidade Estadual de Campinas

    Doutoranda junto ao programa de pós-graduação em Artes Visuais do Instituto de Artes da Unicamp, na área de Fundamentos Teóricos das Artes Visuais; sub-área: ilustração do livro para a infância. Arte-educadora e ilustradora.

  • Lucia Helena Reily, Universidade Estadual de Campinas

    Arte-educadora e Livre Docente em Linguagem, no Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da Universidade Estadual de Campinas - Unicamp.

References

ANNUAL’ 95: Fiction. Bologna – Illustrators of children’s books. Illustratori di libri per ragazzi. New York: North South Books, 1995.

ARAÚJO, Hanna. Processos de criação e leitura de livros de imagem: interlocuções entre artistas e crianças. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Instituto de Artes, UNICAMP, 2016.

BECKER, H. S. Art worlds. Berkeley, Los Angeles, Londres: University of California Press, 2008.

CASTANHA, M. “Marilda Castanha”. In: MORAES, O.; HANNING, R.; PARAGUASSU, M. (orgs). Traço e Prosa: entrevistas com ilustradores de livros infanto-juvenis por Odilon Moraes, Rona Hanning e Maurício Paraguassu. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CASTANHA, M. Entrevista. Duração: 03:30:21. Data: 18/04/2015. The Illustrator’s Survival Corner, 2017. Disponível em: <http://www.bolognachildrensbookfair.com/en/focus-on/illustrators/the-illustrators-survivalcorner/7238.html>. Acesso em: 28 fev. 2019.

LAJOLO, 2010. “Literatura infantil brasileira e estudos literários”. In: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n.36, Jul a Dez, 2010, p. 97-110.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: história e histórias. São Paulo: Ática, 2007.

LAVÍN, V. “América Latina Fala Espanhol”. Revista Emília – Leitura e livros para pequenos e grandes leitores. 10 Jun 2018. Disponível em <http://revistaemilia.com.br/america-latina-falaespanhol/> . Acesso em: 28 fev. 2019.

LIMA, G. “Graça Lima”. In: MORAES, O.; HANNING, R.; PARAGUASSU, M. (orgs). Traço e Prosa: entrevistas com ilustradores de livros infanto-juvenis por Odilon Moraes, Rona Hanning e Maurício Paraguassu. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

LIMA, G. Entrevista. Duração: 00:51:15. Data: 28/01/2016.

MELLO, R. in Rogério, C. “Roger, o premiado”. Esconderijos do Tempo - 31 Mar 2014. Disponível em http://esconderijos.com.br/bologna-2014-roger-mello-o-premiado/. .Acesso em: 3 Abr 2014.

MELLO, R. Entrevista. Duração: 00:23:13. Data: 05/04/2017.

PRADES, D. “Quem ganha e quem perde? Eis a questão”. Revista Emília – Leitura e livros para pequenos e grandes leitores. 24 Maio 2018. Disponível em: https://revistaemilia.com.br/quemganha-e-quem-perde-eis-a-questao/. Acesso em: 28 fev. 2019.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1977.

OSTROWER, F. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1990.

SALISBURY, M.; STYLES, M. Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. Trad. Marcos Capano. São Paulo: Rosari, 2013.

SALISBURY, M. Entrevista. Duração: 01:05:05. Data: 16/11/2015.

SALLES, C. A. Redes de Criação: construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2008.

SERRA, E. D. Exposições e ilustrações de obras de literatura infantil no exterior. In: Um imaginário de livros e leitura: 40 anos da FNLIJ. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2008.

SOCIEDADE dos Ilustradores do Brasil. Incontáveis Linhas e Histórias Brasileiras na Feira do Livro de Bolonha de 2014. Disponível em: <http://sib.org.br/sib-news/incontaveis-linhas-e-historiasbrasileiras-na-feira-do-livro-de-bolonha-de-2014/>. Acesso em: 03 abr. 2014.

MELLO, R. “Roger Mello”. In: MORAES, O.; HANNING, R.; PARAGUASSU, M. (orgs). Traço e Prosa: entrevistas com ilustradores de livros infanto-juvenis por Odilon Moraes, Rona Hanning e Maurício Paraguassu. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

ZILBERMAN, R. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

ZILBERMAN, R. “Desafios da literatura brasileira na primeira década do séc. XXI”. In: Nonada Letras em Revista. Porto Alegre, n.13, n. 15, p. 183-200, 2010. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512451677014>. Acesso em 25 fev. 2019.

Published

2019-06-26

How to Cite

Mazon, N. H. de B., & Reily, L. H. (2019). Book fairs as meeting points: impacts on Brazilian children’s book illustrators’ creative processes. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 37, 64-79. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p64-79