The role of graphic design in the narrative construction of contemporary children's literature

Authors

  • Marta Passos Pinheiro Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais
  • Jéssica Mariana Andrade Tolentino Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-6992-7005

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p39-53

Keywords:

contemporary children's literature, graphic design, illustration

Abstract

Contemporary children’s literature has been highlighted by the strong dialogue between written text and graphic design, which covers not only the illustrations but all the visual elements, including the ones related to the book materiality. Considering the importance of the graphic aspects for children's books, we propose an investigation of their role in narrative construction. For the analysis, we selected two books: Visita à baleia, written by Paulo Venturelli and illustrated by Nelson Cruz; and Inês, written by Roger Mello and illustrated by Mariana Massarani. These books were awarded in 2013 and 2016, respectively, by two important institutions: the National Children and Youth Book Foundation, with the "The Best for Children" award, and the Brazilian Chamber of Books, with the Jabuti Prize. As a theoretical reference, we've chosen studies on illustration and graphic design of children's books - Nikolajeva and Scott (2011), Moraes (2008), Linden (2011) and Ramos (2013). Based on our analysis, we assume that the graphic design of awarded children's books has become fundamental for the construction of meanings, contributing to the successful dialogue between written text and illustration.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marta Passos Pinheiro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

    Possui graduação em Letras - Português e Literatura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996), mestrado em Literatura Brasileira pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2000), estágio de doutorado em Educação pela Universidade do Minho, Braga, Portugal (2004), doutorado e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006). É professora do Departamento de Linguagem e Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica de Belo Horizonte (Cefet-MG), atuando como professora, no Ensino Médio, na Graduação em Letras, no Mestrado e no Doutorado em Estudos de Linguagens. Tem experiência nas áreas de Letras e Educação, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de leitor de literatura, design de livros para crianças e jovens, crônica, livro didático, letramento literário, literatura infantil e juvenil.

References

ADG. Associação dos Designers Gráficos do Brasil. ABC da ADG – glossário de temas e verbetes utilizados em design gráfico. São Paulo: ADG, 2012.

BAZIN, André. O que é o cinema. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. Trad. George Schlesinger. São Paulo: UNESP, 2014.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Trad. Mary Del Priori. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP/Imprensa Oficial do Estado, 1999. (1ª reimpressão da edição de 1998).

CHARTIER, Roger (Org.). Práticas da leitura. Trad. Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

HENDEL, Richard. O design do livro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

LINDEN, Sophie van der. Para ler o livro ilustrado. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

LUPTON, Ellen. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. Trad. André Stolarski. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

MELLO, Roger. Inês. Ilustrações Mariana Massarani. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2015.

MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In OLIVEIRA, Ieda de. (Org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

NASCIMENTO, Luiz Augusto. O design do livro didático de alfabetização: tipografia e legibilidade. Saarbrücken, Alemanha: Novas Edições Acadêmicas, 2015.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

SANTOS, Luis Alberto Brandão; OLIVEIRA, Silvana Maria Pessoa de. Sujeito, tempo e espaços ficcionais: introdução à teoria da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VENTURELLI, Paulo. Visita à baleia. Ilustrações Nelson Cruz. Curitiba: Positivo, 2012.

Published

2019-06-26

How to Cite

Pinheiro, M. P., & Tolentino, J. M. A. (2019). The role of graphic design in the narrative construction of contemporary children’s literature. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 37, 39-53. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p39-53