Inventing Histories in child Education: The creation of a collective book
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p143-154Keywords:
Children’s Education, Reading and Story Production, Book, Pedagogical PracticesAbstract
A book creation requires several factors, such as: an idea, a writer, an illustrator, a publisher, creativity, invention and fantasy; all these factors are available, free and ready to be gathered and become storybooks in an Early Childhood classroom. By focusing on these characteristics, this article aims to report the creation of a collective book in a class of children aged between 4 and 5 years old. The research methodology is based on the presuppositions of action research, in which the researcher himself takes the fieldwork. The work starts with the importance of reading enjoyment in Child Education, followed by a pedagogical practice – the creation of a storybook – developed based on the knowledge and experiences of young children. The realization of the book constructed by the students reaffirms the importance of encouraging daily reading and writing, as well what children have to say about the world around them, allowing spontaneous and consistent with the children's imagination creations.
Downloads
References
BRASIL, 2016. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Coleção Leitura e escrita na educação infantil. Ser criança na educação infantil: infância e linguagem.1.ed. Brasília, 2016.
BRASIL, 2016. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coleção Leitura e escrita na educação infantil. 1.ed. Brasília, 2016.
BRASIL, 2016. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coleção Leitura e escrita na educação infantil. Crianças como leitoras e autoras. 1.ed. Brasília, 2016.
BRASIL, 2013. Ministério da Educação. PNAIC – Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Programa do MEC, com a Resolução n. 12, FNDE, MEC, 2013.
BRASIL, 2012. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela idade certa: planejamento escolar: alfabetização e ensino da língua portuguesa: ano 1: unidade 2/Ministério da Educação, Secretaria de Educação, Brasília: MEC, SEB, 2012.
BRASIL, 2010. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, 2010.
BRASIL, 2008. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. Fascículo I: Capacidades Linguísticas: Alfabetização e Letramento. Brasília, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. Fascículo 3: A Organização do Tempo Pedagógico e o Planejamento do Ensino. Brasília, 2008.
CERTEAU, M. Teoria e método no estudo no estudo das práticas cotidianas. In: SZMRECSANYI, M. I. (Org.). Cotidiano, Cultura popular e Planejamento urbano, São Paulo. Anais do encontro. São Paulo: FAU/USP, 1895, p. 3-19.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. 2. ed. Lisboa: DIFEL, 2002.
COPES, R. J.; SAVELI, E. de L. Programas, Projetos e Campanhas de Incentivo à Leitura: uma visão histórica. Sem ano. Disponível em: http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais16/sem07pdf/sm07ss11_07.pdf. Acesso em: 06 fev. 2019.
EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2. ed. São Paulo: Cortez Autores Associados, 1989.
GROTTA, E. C. B. Formação do leitor: importância da mediação do professor. In: LEITE, Sergio A. da S. (Org). Alfabetização e letramento: contribuições para a prática. Campinas, SP: Komedi: Arte Escrita, 2001.
GUEDES-PINTO, A. L. Lendo muito e sempre: o papel da leitura de literatura na alfabetização no contexto do PNAIC. In: SILVEIRA, Everaldo et al. Alfabetização na perspectiva do letramento: letras e números nas práticas sociais. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2016. 388 p.; il.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas: Cefiel, UNICAMP, 2005.
LARROSA, J. Experiência e alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011.
MAGALHÃES, L. M. et al. Planejamento do ensino: alfabetização e ensino/aprendizagem do componente curricular – Língua portuguesa. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Planejamento escolar: alfabetização e ensino da Língua Portuguesa. Ano 01, Unidade 02. Brasília: MEC, SEB, 2012.
MEIRELLES, C. O menino azul. Rio de Janeiro. Editora Global, 2013.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.
SILVA, E. T. da. Unidades de leitura – Trilogia Pedagógica. Campinas: Autores Associados, 2003.
SMITH, L. É um livro. São Paulo: Companhia das letrinhas, 2010.
TONIN, F. B. Leitura fruição na escola: o que alunos e professores têm a dizer? Campinas: [s.n.], 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Manuscrítica. Revista de Crítica Genética
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.