Inventing Histories in child Education: The creation of a collective book

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p143-154

Keywords:

Children’s Education, Reading and Story Production, Book, Pedagogical Practices

Abstract

A book creation requires several factors, such as: an idea, a writer, an illustrator, a publisher, creativity, invention and fantasy; all these factors are available, free and ready to be gathered and become storybooks in an Early Childhood classroom. By focusing on these characteristics, this article aims to report the creation of a collective book in a class of children aged between 4 and 5 years old. The research methodology is based on the presuppositions of action research, in which the researcher himself takes the fieldwork. The work starts with the importance of reading enjoyment in Child Education, followed by a pedagogical practice – the creation of a storybook – developed based on the knowledge and experiences of young children. The realization of the book constructed by the students reaffirms the importance of encouraging daily reading and writing, as well what children have to say about the world around them, allowing spontaneous and consistent with the children's imagination creations.

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Author Biographies

  • Mellina Silva, Universidade Estadual de Campinas

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Especialização em Ética, Valores e Cidadania na Escola pela Universidade de São Paulo (USP) e Especialização em Deficiência Auditiva pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Atualmente é professora de educação básica no Centro de Convivência Infantil (CECI) - UNICAMP e mestranda na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, Alfabetização e Educação Infantil.

  • Ana Lúcia Guedes-Pinto, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação

    É professora Titular do Departamento de Ensino e Práticas Culturais da Faculdade de Educação da Unicamp. Possui graduação em Pedagogia pela UNICAMP (1990), Mestrado em Educação pela FE/UNICAMP(1994), Doutorado em Linguística Aplicada pelo IEL/UNICAMP (2000) e Livre Docência na área de Teoria Pedagógica pela FE/UNICAMP (2011). É líder do grupo de pesquisa Letramento do Professor (IEL-UNICAMP) e vice-líder do grupo ALLE/AULA (FE/UNICAMP). Tem experiência na docência dos anos iniciais do Ensino Fundamental I, no antigo Curso de Magistério (2o grau) e na formação inicial e continuada de professores. Atua na área de Educação e de Linguística Aplicada, com ênfase na Formação de Professores (Inicial e Continuada), produzindo trabalhos principalmente na confluência dos seguintes temas: práticas de leitura e escrita, alfabetização, estudos do Letramento, práticas de ensino e estágio supervisionado na formação profissional docente, cotidiano escolar, histórias de leitura, História Oral e Formação de Professores e memória e formação.

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Published

2019-06-26

How to Cite

Silva, M., & Guedes-Pinto, A. L. (2019). Inventing Histories in child Education: The creation of a collective book. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 37, 143-154. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p143-154