Multisemiotic Literacy: from reading to literary production. Building toy-books

Authors

  • Cláudia Fabiana Órfão Gaiola Universidade Estadual de Campinas
  • Giovana Tolesani Camargo Barbosa Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p155-167

Keywords:

reading, writing, dialogism, production of toy-books.

Abstract

The present study refers to the elaboration of a toy book by primary school students, aiming the development of taste and the ability of reading and writing. The proposal was made in the academic year of 2018 in the perspective of Bakhtin's studies and the Historical-Cultural theory. In this line, the different genres reading gained meanings by the classroom dialogues, allowing the students the relation between them, and between them and the different elements that compose children's literature (word, image, imaginary and playing), and between them and the teacher. At the end of the project the students were engaged in reading and writing practice, expanding the cultural repertoire and understanding possibilities, and becoming more creative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. IN: KERSCH, D. F.; CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. (Orgs). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas – SP: Pontes, 2016.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1 – Artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARTIER, R. Os desafios da escrita. Trad. Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

CURRÍCULO DA REDE MUNICIPAL DE ENSINO DE PAULÍNIA – Ensino Fundamental, anos iniciais. Documento elaborado pelo coletivo docente da Rede Municipal de Ensino, 2011.

LEITE, S. A. da S. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia. São Paulo, v.20, 2012.

MARCUSCHI, L. A.. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARISCAL, E. Rolha Pedagógica. 2015 Disponível em: http://educatube.blogspot.com/2015/03/a-rolha-pedagogica-uma-reflexao-sobre.html. Acesso em: 23 de fev. de 2019.

OLIVEIRA, M. K. O problema da afetividade em Vygotsky. In: LA TAILLE, Y. Piaget, Vygotsky, Wallon – Teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus Editorial, 1992.

PAES, J. P. Poemas para brincar. Ilustrações: Luiz Maia. São Paulo: Ática, 2011, p. 3.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2009.

PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil - repercussões no campo educacional. 2010. 295f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

SEGATTO, L. S. G.; KNOLL, F. Análise dos recursos multimodais em texto publicitário impresso. Santa Cruz do Sul, v. 38, n. 64, p. 66-83, jan./jun. 2013. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/signo. Acesso em: 15 de fevereiro de 2019.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

Published

2019-06-26

How to Cite

Gaiola, C. F. Órfão, & Barbosa, G. T. C. (2019). Multisemiotic Literacy: from reading to literary production. Building toy-books. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 37, 155-167. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p155-167