Stuart Hall and feminism

revisiting relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i3p61-76

Keywords:

Cultural studies, Stuart Hall, feminism, identity

Abstract

This article firstly addresses Stuart Hall’s account of the contributions of feminism to the formation of cultural studies. Secondly, it deals with the development of feminist criticism in the context of cultural studies, especially in England. Following this line, it retrieves Hall’s ideas on the problematic of identity(ies). This dimension of his work is the third approach to be explored, a subject also relevant in feminist theoretical production. The paper additionally points out matches and mismatches of such developments in the Brazilian context. Finally, it concludes that the theme deserves in-depth analysis, especially as the topic of identity plays a central role in current political practice and feminist theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Carolina Damboriarena Escosteguy, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo; Pós-doutorado no CAMRI (Communication and Media Research Institute), associado ao Department of Journalism and Mass Communication da School of Media, Art and Design da University of Westminster (UK). Professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, atuando na graduação e na pós-graduação, na área de Comunicação e Estudos Culturais. Pesquisadora do CNPq. Autora de Cartografias dos estudos culturais – Uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2002.

References

ALMEIDA, S. R. G. A crítica feminista no âmbito dos estudos culturais: uma interrupção indesejada? Crop, São Paulo, n. 4/5, p. 37-47, 1997/1998.

BIROLI, F.; MIGUEL, L. F. Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução de desigualdades. Mediações, Londrina, v. 20, n. 2, p. 27-55, jul./dez. 2015.

BRUNSDON, C. A thief in the night: stories of feminism in the 1970’s at CCCS. In: MORLEY, D.; CHEN, K.-H. (Eds.). Stuart Hall: critical dialogues in cultural studies. Londres/Nova York: Routledge, 1996. p. 275-285.

______. Identity in feminist television criticism. In: BRUNSDON, C.; D’ACCI, J.; SPIGEL, L. (Orgs). Feminist television criticism: a reader. Londres: Sage, 1997. p. 114-125.

CORNER, J. Reappraising reception: aims, concepts and methods. In: CURRAN, J.; GUREVITCH, M. (Eds.). Mass media and society. Londres: Arnold, 1996. p. 280-304.

DAVIS, H. Understanding Stuart Hall. Londres: Sage, 2004.

ESCOSTEGUY, A. C. D. A contribuição do olhar feminista. Intexto, Porto Alegre, v. 1, n. 3, p. 1-11, jan./jun. 1998.

______. Anotações para pensar o sujeito nos estudos culturais. Animus, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 69-79, 2003a.

______. Latin American media reception studies: notes on the meaning of gender and research methodologies. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 24, p. 46-54, 2004.

______. Pensando as relações entre mídia e gênero através de histórias pessoais: o caso brasileiro. Derecho a Comunicar, Cidade do México, n. 4, p. 174-186, jan./abr. 2012.

______. Stuart Hall: esboço de um itinerário biointelectual. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 21, p. 61-74, ago. 2003b.

GRAY, A. Learning from experience: cultural studies and feminism. In: McGUIGAN, J. (Ed.). Cultural methodologies. Londres: Sage, 1997. p. 87-105.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

______. A relevância de Gramsci para o estudo de raça e etnicidade. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003a. p. 294-333.

______. Estudos culturais e seu legado teórico. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003b. p. 199-218.

______. A formação de um intelectual diaspórico – uma entrevista com Stuart Hall, de Kuan-Hsing Chen. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003c. p. 407-434.

______. Minimal selves. In: GRAY, A.; McGUIGAN, J. (Orgs.). Studying culture: an introductory reader. Londres/Nova York: Arnold, 1993. p. 134-138.

HALL, S.; JEFFERSON, T. (Eds.). Resistance through rituals: youth subcultures in post-war Britain. Londres: Hutchinson/CCCS, 1975.

HALL, S. et al. Policing the crisis: mugging, the state, and law and order. Londres: Macmillan Press, 1978.

HAWKESWORTH, M. A semiótica de um enterro prematuro: o feminismo em uma era pós-feminista. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 737-763, set./dez. 2006.

HOGGART, R. As utilizações da cultura: aspectos da vida cultural da classe trabalhadora. Vol. 1 e 2. Barcarena: Presença, 1973.

LANA, L.; LEAL, T. Sucesso, feminilidade e negócios: representações jornalísticas das “mulheres poderosas”. Revista Líbero, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 95-104, jan./jun. 2014.

LANA, L.; CORRÊA, L. G.; ROSA, M. G. A cartilha da mulher adequada: ser piriguete e ser feminina no Esquadrão da Moda. Contracampo, Niterói, v. 24, n. 1, p. 120-139, 2012.

LEAL, T. “O show das poderosas”: Anitta e a performance do sucesso feminino. Ciberlegenda, Niterói, n. 31, p. 110-121, 2014.

MATO, D. Stuart Hall, a partir da e na América Latina. MATRIZes, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 47-65, jul./dez. 2015.

McROBBIE, A. Post-feminism and popular culture: Bridget Jones and the new gender regime. In: CURRAN, J.; MORLEY, D. (Eds.). Media and cultural theory. Londres: Routledge, 2006. p. 59-69.

______. The aftermath of feminism: gender, culture and social change. Londres: Sage, 2008.

McROBBIE, A.; GARBER, J. Las chicas y las subculturas: una investigación exploratoria. In: HALL, S.; JEFFERSON, T. (Eds.). Rituales de resistencia: subculturas juveniles en la Gran Bretaña de postguerra. Madri: Traficantes de Sueños, 2014. p. 315-331.

MEIRELLES, C. F. Prazer e resistência: a legitimação do melodrama nos contextos acadêmicos anglo-americano e brasileiro. 2009. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

MESSA, M. As mulheres só querem ser salvas: Sex and the City e o pós-feminismo. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2006.

MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2014.

PINTO, C. R. J. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2003.

RICHARD, N. Feminismo e desconstrução: novos desafios críticos. In: RICHARD, N. Intervenções críticas: Arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p. 156-172.

SCHULMAN, N. O Centre for Contemporary Cultural Studies da Universidade de Birmingham: uma história intelectual. In: SILVA, T. T. (Org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 167-224.

SKEGGS, B. The dirty history of feminism and sociology: or the war of conceptual attrition. The Sociological Review, Londres, v. 56, n. 4, p. 670-690, 2008.

Published

2016-12-23

Issue

Section

Stuart Hall, his history

How to Cite

Escosteguy, A. C. D. (2016). Stuart Hall and feminism: revisiting relations. MATRIZes, 10(3), 61-76. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i3p61-76