Stuart Hall’s legacy and the Community Communication
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i3p107-124Keywords:
Stuart Hall, Community Communication, popular culture, class struggleAbstract
This article advocates the relevance of Stuart Hall’s legacy for the study and practice of Community Communication, highlighting part of his production in the 1970s and 1980s, in which Marxian thought was more present. It is argued that the analysis of the various types of oppression and resistance that permeate the communicational practices only have to gain from its critical articulation to the general plan of the class struggle. It is defended, in epistemological, theoretical and methodological terms, a rapprochement between Cultural Studies and the Political Economy of Information, Communication and Culture, as a movement capable of revealing little explored horizons for the praxis of Community Communication.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
AHMAD, A. Linhagens do presente. São Paulo: Boitempo, 2002.
BEZERRA, A. Vigilância e filtragem de conteúdo nas redes digitais: desafios para a competência crítica em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2015. Disponível em: <http://bit.ly/2gKknBH>. Acesso em: 1 dez. 2016.
CAMDAVID, A. La comunicación para el cambio social: ¿nos acerca o nos aleja? In MARTÍNEZ HERMIDA, M. et al. (Coords.). Comunicación y desarrollo. Buenos Aires: La Crujía, 2013. p. 23-45.
DORFMAN, A.; MATTELART, A. Para ler o Pato Donald: comunicação de massa e colonialismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
DOWNING, J. D. H. Mídia radical: rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. São Paulo: Senac, 2002.
EAGLETON, T. Depois da teoria. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
______. Maquiavel: a política e o Estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
GUARESCHI, N. M. F. et al. Intervenção na condição de vulnerabilidade social: um estudo sobre a produção de sentidos com adolescentes do programa do trabalho educativo. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, ano 7, n. 1, 2007. Disponível em: <http://bit.ly/2gKfdWg>. Acesso em: 15 mar. 2015.
HALL, S. Codificação/decodificação. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003a. p. 387-404.
______. Estudos culturais: dois paradigmas. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003b. p. 131-159.
______. Notas sobre a desconstrução do “popular”. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003c. p. 247-264.
HALL, S. The toad in the garden: Thatcherism among the theorists. In: HALL, S. et al. Marxism and the interpretation of culture. Londres: Macmillan Education, 1988. p. 35-73.
HALL, S.; LUMLEY, B.; McLENNAN, G. Política e ideologia: Gramsci. In: HALL, S. et al. Da ideologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1980. p. 60-100.
KELLNER, D. A cultura das mídias. Bauru: Edusc, 2001.
LARRAIN, J. Stuart Hall and the marxist concept of ideology. In: MORLEY, D.; CHEN, K.-H. (Orgs.). Stuart Hall: dialogues in cultural studies. London/New York: Routledge, 1996. p. 47-69.
LIMA, V. A. de. Stuart Hall e os estudos de mídia. Carta Maior, 19 fev. 2014. Disponível em: <http://bit.ly/2gZ0Uho>. Acesso em: 1 dez. 2016.
LOPES, M. I. V, de. Pesquisa em comunicação. São Paulo: Loyola, 2003.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de. Janeiro: UFRJ, 1997.
MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.
MATTELART, A. Estudiar comportamentos, consumos, hábitos y prácticas culturales. In: ALBORNOZ, L. A. (Org.). Poder, médios, cultura: uma mirada crítica desde la economia política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011. p. 157-176.
MIANI, R. A. Os pressupostos teóricos da comunicação comunitária e sua condição de alternativa política ao monopólio midiático. InTexto, Porto Alegre, v. 2, n. 25, p. 221-233, dez. 2011.
MORETZSOHN, S. Pensando contra os fatos: jornalismo e cotidiano – do senso comum ao senso crítico. Rio de Janeiro: Revan, 2007.
PASQUALI, A. Comprender la comunicación. Barcelona: Gedisa, 2007.
PAULA, S. de. Estudos culturais e receptor ativo. In: RUBIM, A. A. C. et al. (Orgs.). Produção e recepção dos sentidos midiáticos. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 131-141.
PERUZZO, C. M. K. Rádio comunitária, educomunicação e desenvolvimento local. In: PAIVA, R. O retorno da comunidade: os novos caminhos do social. Rio de Janeiro: Mauad, 2007. p. 69-94.
SCHNEIDER, M. A dialética do gosto: informação, música e política. Rio de Janeiro: Circuito; Faperj, 2015.
______. Comunicação, classes sociais e cidadania: crítica da economia política dos estudos culturais. Revista Eptic, vol. 15, n. 3, p. 4-18, set-dez 2013.
TAPSCOTT, D.; WILLIAMS, A. D. Wikinomics: como a colaboração em massa pode mudar o seu negócio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2000.
THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987-1988.
WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
YAMAMOTO, E. Y. As matrizes epistêmicas da comunidade na comunicação: uma genealogia. In: FRANÇA, V. V.; ALDÉ, A.; RAMOS, M. C. (Orgs.). Teorias da comunicação no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 125-147.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.