The fan’s work in the transmedia text: an approach from the television

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p113-130

Keywords:

Transmedia TV, fan, digital social networks, transtextuality

Abstract

The notion of “Transmedia TV” designates a production model which incorporates media and platforms, especially digital social networks, within the creative chain of television industry. Public participation is an indispensable condition for the materialization of the transmission structures, even when the actions are, in a way, “directed” or guided by the producer’s intentionality and “intelligence”. Due to the engagement required for such actions, the recipient of a transmedia action is, ideally, a fan. The challenge imposed for scholars is to better understand the role of this fan in the constitution of a type of text – the transmedia text – whose manifestation necessarily depends on its performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yvana Fechine, Universidade Federal de Pernambuco

    Professor of the Postgraduation Program in Communication at the Federal University of Pernambuco. Doctor and coordinator of Grupo de Trabalho Obitel Brazil – PPGCOM UFPE.

  • Cecília Almeida Rodrigues Lima, Universidade Federal de Pernambuco

    Professor of the Department of Communication at the Federal University of Pernambuco. Researcher of Grupo de Trabalho Obitel Brazil – PPGCOM UFPE.

References

Askwith, I. (2007). Television 2.0. Reconceptualizing TV as an engagement medium. (Dissertação de mestrado, Massachusetts Institute of Technology). Recuperado de https://cmsw.mit.edu/television-2-0-tv-as-an-engagement-medium/

Booth, P. (2010). Digital fandom. New Media Studies. Nova York, NY: Peter Lang.

Bourdieu, P. (1984). Distinction. A social critique of the judgement of taste. Londres, Inglaterra: Routledge.

Certeau, M. de. (1998). A invenção do Cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Dascal, M. (2001). How rational can a polemic across the analytic­continental ‘divide’ be? International Journal of Philosophical Studies, 9(3), 313-339. doi: 10.1080/09672550110058849

Evans, E. (2011). Transmedia television: audiences, new media, and daily life. Nova York, NY/Londres, Inglaterra: Routledge.

Fechine, Y. (2008). Televisão e presença: uma abordagem semiótica da transmissão direta. São Paulo, SP: Estação das Letras e Cores/Centro de Pesquisas Sociossemióticas.

Fechine, Y. (2012). Transmidiação, entre o lúdico e o narrativo. In C. Campalans, D. Renó & V. Gosciola (Orgs.). Narrativas transmedia: entre teorias e prácticas (pp. 69-84). Bogotá, Colômbia: Editorial Universidad del Rosario.

Yvana Fechine, F., Gouveia, D., Almeida, C., Costa, M., & Estevão, F. (2013). Como pensar os conteúdos transmídia na teledramaturgia brasileira? Uma proposta de abordagem a partir das telenovelas da Globo. In M. I. V. de Lopes (Org.), Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira (pp. 19-60). Porto Alegre, RS: Sulina.

Fechine, Y. (2014). Transmidiação e cultura participativa: pensando as práticas textuais de agenciamento dos fãs de telenovelas brasileiras. Revista Contracampo. 31(1), 5-22. doi: 10.22409/contracampo.v0i31.

Fechine, Y., Gouveia, D., Teixeira, C., Almeida, C., Costa, M., & Cavalcanti, G. (2015). Governo da participação: uma discussão sobre processos interacionais em ações transmídias. In M. I. V. de Lopes (Org.), Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira (pp. 17-64). Porto Alegre, RS: Sulina.

Fechine, Y., Moreira, D. G., Lima, C. A. R., & Cavalcanti, G. (2017). TV social como estratégia de produção na ficção seriada da Globo: a controvérsia como recurso. In M. I. V. de Lopes (Org.), Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II. Porto Alegre, RS: Sulina.

Fiske, J. (1989). Understanding popular culture. Londres, Inglaterra: Methuen.

Fiske, J. (1992). The cultural economy of fandom. In L. A. Lewis (Ed.), The adoring audience (pp. 30-49). Londres, Inglaterra: Routledge.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado (C. F. Prieto, Trad.). Madri, Espanha: Taurus.

Gosciola, V. (2003). Roteiro para as novas mídias: do cinema às mídias interativas. São Paulo, SP: SENAC.

Gray, J. (2003). New audiences, new textualities: anti-fans and non-fans. International Journal of Cultural Studies, 6(1), 64-81. doi: 10.1177/1367877903006001004

Gray, J., Sandvoss, C., & Harrington, C. L. (2007). Why study fans? In J. Gray, C. Sandvoss, & C. L. Harrington (Eds.), Fandom. Identities and communities in a mediated world (pp. 1-16). Nova York, NY: New York University Press.

Harris, C. D. (1992). Social identity, class and empowerment: Television fandom and advocacy (Tese de doutorado, University of Massachusets Amherst). Recuperado de https://scholarworks.umass.edu/dissertations/AAI9305837/

Hills, M. (2002). Fan cultures. Nova York, NY: Routledge.

Jancovich, M. (2002). Cult fictions: cult movies, subcultural capital and the production of cultural distinctions. Cultural Studies, 16(2), 306-322. doi: 10.1080/09502380110107607

Jenkins, H. (1992). Textual poachers: television fans and participatory culture. Nova York, NY: Routledge.

Jenkins, H. (2008). Cultura da convergência (S. Alexandria, Trad.). São Paulo, SP: Aleph.

Landow, G. (1992). Hyptertext. The convergence of contemporary critical theory and technology. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.

Lima, C. A. R. (2018). Telenovela transmídia na Rede Globo: o papel das controvérsias. (Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco). Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/29837

Lopes, M. I. V. de (Org.) (2013). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre, RS: Sulina.

Lopes, M. I. V. de (Org.). (2015). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira. Porto Alegre, RS: Sulina.

Lopes, M. I. V. de (Org.) (2017). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II. Práticas de fãs no ambiente da cultura participativa. Porto Alegre, RS: Sulina.

MacDonald, A. (1998). Uncertain utopia: science fiction media fandom and computer mediated communication. In C. Harris & A. Alexander (Eds.), Theorizing fandom: fans, subculture, and identity (pp. 131-152). Cresskill, NJ: Hampton Press.

Mittell, J. (2015). Complex TV. The poetics of contemporary television storytelling. Nova York, NY: New York University Press.

Monteiro, B. (Produtora executiva). (2018). Deus salve o rei (Telenovela). Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Rede Globo.

Sandvoss, C. (2013). Quando estrutura e agência se encontram: os fãs e o poder. Ciberlegenda, 28, 8-40.

Sandvoss, C. (2007). The death of the reader? In J. Gray, C. Sandvoss, & C. L. Harrington (Eds.), Fandom. Identities and communities in a mediated world (pp. 19-32). Nova York, NY: New York University Press.

Theodoropoulou, V. (2007). The anti-fan within the fan. Awe and envy in sport fandom. In: J. Gray, C. Sandvoss, & C. L. Harrington (Eds.), Fandom. Identities and communities in a mediated world (pp. 316-327). Nova York, NY: New York University Press.

Scolari, C. A. (2008). Hipermediaciones. Elementos para uma Teoría de la Comunicación Digital Interativa. Barcelona, Espanha: Gedisa.

Thornton, S. (1995). Club cultures. Music, media and Subcultural Capital. Hoboken, NJ: Wiley and Sons.

Velloso, M. (Produtora executiva). (2016). Êta mundo bom (Telenovela). Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Rede Globo.

Vincent, D. (Produtor executivo). (2015-2016). Totalmente demais (Telenovela). Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Rede Globo.

Published

2019-09-02

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Fechine, Y., & Lima, C. A. R. (2019). The fan’s work in the transmedia text: an approach from the television. MATRIZes, 13(2), 113-130. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p113-130