The Community and expropriation: alterity paths in Pedro Costa’s cinema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i1p267-288Keywords:
community, human figure, cinema, Pedro CostaAbstract
The paper discuss the modes of alterity evidenced by the structural elements of Ossos (1997), No quarto da Vanda (2000) and Juventude em marcha (2006), directed by Pedro Costa. In describing and analyzing the film forms chosen to construct bridges between the bodies, valuing the constant exposure to the other, we try to present how the cinema of Costa constitutes a community intrinsic to the expropriation. The article chooses a comparative bias between Costa’s films and those of filmmakers who influenced him, such as John Ford and Yasujiro Ozu, in addition to the brief reference to works by Van Gogh and Courbet, artists who share visual motives and, we believe, a common social sensitivity to the director.
Downloads
References
Araújo Silva, M. (2010). Pedro Costa e sua poética da pobreza. In C. Maia, D. R. Duarte, & P. Mourão (Orgs.), O cinema de Pedro Costa (pp. 111-134). São Paulo, SP: CCBB.
Arendt, H. (1993). O que é política? Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Arendt, H. (2009). A condição humana (10a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária. (Obra original publicada em 1958)
Aumont, J. (1989). L’oeil interminable: Cinéma et peinture. Toulouse, França: Séguier.
Barthes, R. (1968). L’effet de réel. Communication, 11, 84-89.
Baumgartner, K. (Produtor), Pfäffli, A. (Produtor), Villa-Lobos, F. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (2000). No quarto da Vanda [Filme]. Portugal, Alemanha, Suíça, Itália: Contracosta Produções, Pandora Film.
Bobbio, N. (1991). Thomas Hobbes. Rio de Janeiro, RJ: Campus.
Bordwell, D. (1988). Ozu and the poetics of cinema. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Branco, P. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (1994). Casa de lava [Filme]. Portugal, França, Alemanha: Madragoa Filmes, Gemini Films, Pandora Filmproduktion.
Branco, P. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (1997). Ossos [Filme]. Portugal: Madragoa Filmes.
Brasil, A. G. (2016). Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: Comunidades de cinema e cosmopolítica. Galaxia, (33), 77-93. doi: https://doi.org/10.1590/1982-25542016226054
Cheval, O. (2016). Le partage de la douleur. Une anthropologie figurative du cinéma contemporain (Tese de doutorado). Recuperado de http://www.theses.fr/2016LYSE2139
Clark, T. J. (2007). Une image du peuple: Gustave Courbet et la révolution de 1848. Villeurbanne, França: Les Presses du Réel.
Comolli, J. L. (2008). Sob o risco do Real. In C. Guimarães (Org.), Ver e poder (pp. 168-178). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Costa, P. (2007). Entrevista de Pedro Costa a P. M. Guimarães e D. Ribeiro. In Catálogo do 11º Forumdoc.bh.2007. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Costa, P. (2010). Uma porta fechada que nos deixa a imaginar. In C. Maia, D. R. Duarte & P. Mourão (Orgs.), O cinema de Pedro Costa (pp. 147-167), São Paulo, SP: CCBB.
Costa Júnior, E. P. (2018). A figura humana no cinema: Matéria, desejo e comunidade (Tese de doutorado). Recuperado de https://bit.ly/2QZ9uNk
Courbet, G. (1849). Depois do jantar em Ornans (L’Après dînée à Ornans) [Pintura]. Recuperado de https://bit.ly/2yizeO5
Dardenne, L. (Produtor & Diretor), & Dardenne, J. P. (Produtor & Diretor). (2014). Dois dias, uma noite (Deux jours, un jour) [Filme]. França, Itália, Bélgica: Les Films du Fleuve.
Duarte, D. R. (2018). Comunidade estética e política no cinema de Pedro Costa (Tese de doutorado). Recuperado de https://run.unl.pt/handle/10362/56402
Esposito, R. (2000). Communitas: Origine et destin de la communauté. Paris, França: Essais du Collège International de Philosophie.
Esposito, R. (2009). Immunitas: Protección y negación de la vida. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Fujimoto, S. (Produtor), Kaneko, M. (Produtor), Teramoto, T. (Produtor), & Ozu, Y. (Diretor). (1961). Fim de verão (Kohayagawe-ke no aki) [Filme]. Japão: Toho Company, Takarazaka Productions.
Giard, L. (1996). Cozinhar. In M. De Certeau, L. Giard, & P. Mayol (1996). A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar (pp. 211-332). Petrópolis, RJ: Vozes.
Gonçalves, V., & Costa, P. (1989). O sangue [Filme]. Portugal: Trópico Filmes, Instituto do Cinema e Audiovisual, Rádio e Televisão de Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian.
Guimarães, C. (2015). O que é uma comunidade de cinema? Eco-Pós, 18(1), 45-56.
Hobbes, T. (2003). Cap. XIII. Da condição natural da Humanidade relativamente à sua Felicidade e Miséria. In T. Hobbes, Leviatã (pp. 106-111). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Hirszman, L. (Produtor & Diretor). (1981). Eles não usam black-tie [Filme]. Brasil: Embrafilme, Leon Hirszman Produções Cinematográficas.
Leutrat, J. L. (1995). Vie des fantômes: Le fantastique au cinéma. Paris, França: Cahiers du Cinéma, L’Étoile.
Nancy, J. L. (1999). La communaute désoeuvrée. Paris, França: Christian Bourgois. (Obra original publicada em 1986).
Oliveira Junior, L. C. (2017). Retratos em movimento. Ars, 15(31), 183-208. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.141282
Ozu, Y. (Diretor). (1931). Coral de Tóquio (Tôkyô no kôrasu) [Filme]. Japão: Shochiku.
Ozu, Y. (Diretor). (1942). Era uma vez um pai (Chichi ariki) [Filme]. Japão: Shochiku.
Van Gogh, V. (1885). Os comedores de batata (Aardappeleters) [Pintura]. Recuperado de https://bit.ly/2WZqerp
Van Gogh, T. (1986). Cartas a Théo. São Paulo, SP: L&PM.
Villa-Lobos, F. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (2006). Juventude em marcha [Filme]. Portugal, França Suíça: Ventura Film, Contracosta Produções.
Zanuck, D. F. (Produtor), & Ford, J. (Diretor). (1940). As vinhas da ira (The Grapes of Wrath) [Filme]. Estados Unidos: Twentieth Century Fox.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 MATRIZes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.