The Community and expropriation: alterity paths in Pedro Costa’s cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i1p267-288

Keywords:

community, human figure, cinema, Pedro Costa

Abstract

The paper discuss the modes of alterity evidenced by the structural elements of Ossos (1997), No quarto da Vanda (2000) and Juventude em marcha (2006), directed by Pedro Costa. In describing and analyzing the film forms chosen to construct bridges between the bodies, valuing the constant exposure to the other, we try to present how the cinema of Costa constitutes a community intrinsic to the expropriation. The article chooses a comparative bias between Costa’s films and those of filmmakers who influenced him, such as John Ford and Yasujiro Ozu, in addition to the brief reference to works by Van Gogh and Courbet, artists who share visual motives and, we believe, a common social sensitivity to the director.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edson Pereira da Costa Júnior, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Postdoctoral researcher (PNPD/Capes) at the Department of Fine Arts, Universidade de São Paulo. PhD (Fapesp 14/09365-4) in Media and Audiovisual Processes,  School of Communications and Arts of the Universidade de São Paulo.

References

Araújo Silva, M. (2010). Pedro Costa e sua poética da pobreza. In C. Maia, D. R. Duarte, & P. Mourão (Orgs.), O cinema de Pedro Costa (pp. 111-134). São Paulo, SP: CCBB.

Arendt, H. (1993). O que é política? Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.

Arendt, H. (2009). A condição humana (10a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária. (Obra original publicada em 1958)

Aumont, J. (1989). L’oeil interminable: Cinéma et peinture. Toulouse, França: Séguier.

Barthes, R. (1968). L’effet de réel. Communication, 11, 84-89.

Baumgartner, K. (Produtor), Pfäffli, A. (Produtor), Villa-Lobos, F. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (2000). No quarto da Vanda [Filme]. Portugal, Alemanha, Suíça, Itália: Contracosta Produções, Pandora Film.

Bobbio, N. (1991). Thomas Hobbes. Rio de Janeiro, RJ: Campus.

Bordwell, D. (1988). Ozu and the poetics of cinema. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Branco, P. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (1994). Casa de lava [Filme]. Portugal, França, Alemanha: Madragoa Filmes, Gemini Films, Pandora Filmproduktion.

Branco, P. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (1997). Ossos [Filme]. Portugal: Madragoa Filmes.

Brasil, A. G. (2016). Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: Comunidades de cinema e cosmopolítica. Galaxia, (33), 77-93. doi: https://doi.org/10.1590/1982-25542016226054

Cheval, O. (2016). Le partage de la douleur. Une anthropologie figurative du cinéma contemporain (Tese de doutorado). Recuperado de http://www.theses.fr/2016LYSE2139

Clark, T. J. (2007). Une image du peuple: Gustave Courbet et la révolution de 1848. Villeurbanne, França: Les Presses du Réel.

Comolli, J. L. (2008). Sob o risco do Real. In C. Guimarães (Org.), Ver e poder (pp. 168-178). Belo Horizonte, MG: UFMG.

Costa, P. (2007). Entrevista de Pedro Costa a P. M. Guimarães e D. Ribeiro. In Catálogo do 11º Forumdoc.bh.2007. Belo Horizonte, MG: UFMG.

Costa, P. (2010). Uma porta fechada que nos deixa a imaginar. In C. Maia, D. R. Duarte & P. Mourão (Orgs.), O cinema de Pedro Costa (pp. 147-167), São Paulo, SP: CCBB.

Costa Júnior, E. P. (2018). A figura humana no cinema: Matéria, desejo e comunidade (Tese de doutorado). Recuperado de https://bit.ly/2QZ9uNk

Courbet, G. (1849). Depois do jantar em Ornans (L’Après dînée à Ornans) [Pintura]. Recuperado de https://bit.ly/2yizeO5

Dardenne, L. (Produtor & Diretor), & Dardenne, J. P. (Produtor & Diretor). (2014). Dois dias, uma noite (Deux jours, un jour) [Filme]. França, Itália, Bélgica: Les Films du Fleuve.

Duarte, D. R. (2018). Comunidade estética e política no cinema de Pedro Costa (Tese de doutorado). Recuperado de https://run.unl.pt/handle/10362/56402

Esposito, R. (2000). Communitas: Origine et destin de la communauté. Paris, França: Essais du Collège International de Philosophie.

Esposito, R. (2009). Immunitas: Protección y negación de la vida. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Fujimoto, S. (Produtor), Kaneko, M. (Produtor), Teramoto, T. (Produtor), & Ozu, Y. (Diretor). (1961). Fim de verão (Kohayagawe-ke no aki) [Filme]. Japão: Toho Company, Takarazaka Productions.

Giard, L. (1996). Cozinhar. In M. De Certeau, L. Giard, & P. Mayol (1996). A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar (pp. 211-332). Petrópolis, RJ: Vozes.

Gonçalves, V., & Costa, P. (1989). O sangue [Filme]. Portugal: Trópico Filmes, Instituto do Cinema e Audiovisual, Rádio e Televisão de Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian.

Guimarães, C. (2015). O que é uma comunidade de cinema? Eco-Pós, 18(1), 45-56.

Hobbes, T. (2003). Cap. XIII. Da condição natural da Humanidade relativamente à sua Felicidade e Miséria. In T. Hobbes, Leviatã (pp. 106-111). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Hirszman, L. (Produtor & Diretor). (1981). Eles não usam black-tie [Filme]. Brasil: Embrafilme, Leon Hirszman Produções Cinematográficas.

Leutrat, J. L. (1995). Vie des fantômes: Le fantastique au cinéma. Paris, França: Cahiers du Cinéma, L’Étoile.

Nancy, J. L. (1999). La communaute désoeuvrée. Paris, França: Christian Bourgois. (Obra original publicada em 1986).

Oliveira Junior, L. C. (2017). Retratos em movimento. Ars, 15(31), 183-208. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.141282

Ozu, Y. (Diretor). (1931). Coral de Tóquio (Tôkyô no kôrasu) [Filme]. Japão: Shochiku.

Ozu, Y. (Diretor). (1942). Era uma vez um pai (Chichi ariki) [Filme]. Japão: Shochiku.

Van Gogh, V. (1885). Os comedores de batata (Aardappeleters) [Pintura]. Recuperado de https://bit.ly/2WZqerp

Van Gogh, T. (1986). Cartas a Théo. São Paulo, SP: L&PM.

Villa-Lobos, F. (Produtor), & Costa, P. (Diretor). (2006). Juventude em marcha [Filme]. Portugal, França Suíça: Ventura Film, Contracosta Produções.

Zanuck, D. F. (Produtor), & Ford, J. (Diretor). (1940). As vinhas da ira (The Grapes of Wrath) [Filme]. Estados Unidos: Twentieth Century Fox.

Published

2020-05-07

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Costa Júnior, E. P. da. (2020). The Community and expropriation: alterity paths in Pedro Costa’s cinema. MATRIZes, 14(1), 267-288. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i1p267-288