Middle range theories: a strategy for communicational knowledge
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p101-117Keywords:
Middle range theories, Communicational knowledge, Analytics, UnravelingAbstract
The article presents a perception about the profile of communicational knowledge between a concern with general theories and the interdisciplinary position, pointing out obstacles to both possibilities. Proposes as alternative an analytical approach, aimed at the discovery of characteristics of the complex communicational phenomenon. The article recognizes the risk of comforting the current dispersion of perspectives. To overcome that dispersion, proposes activating middle range theories of communication. It brings forward the needed precautions for the epistemological efficacy of this production. In conclusion, systematizes some aspects of the strategy by means of four movements of a comprehensive dynamic.
Downloads
References
Alain. (1947). Idées. Introduction à la philosophie: Platon, Descartes, Hegel, Auguste Comte. Paul Hartmann. (Obra original publicada em 1939)
Braga, J. L. (2007). Sobre mediatização como processo interacional de referência. In A. S. Médola, D. Araújo, & F. Bruno (Orgs.), Imagem, visibilidade e cultura midiática: Livro da XV Compós (pp. 141-167). Sulina.
Braga, J. L. (2015). Lógicas da mídia, lógicas da midiatização? In A. Fausto Neto, N. R. Anselmina, & I. L. Gindin (Orgs.), Relatos de investigaciones sobre mediatizaciones (pp. 15-32). UNR Editora.
Braga, J. L. (2018). O conhecimento comunicacional: Entre a essência e o episódio. In V. Veiga França & P. Simões (Orgs.), O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em Comunicação (pp. 119-137). Sulina.
Campbell, D. T. (2005). Apresentação. In R. Yin, Estudo de caso: Planejamento e métodos (pp. vi-ix). Bookman.
Craig, R. (1999). Communication theory as a field. Communication Theory, 9(2), 119-161 https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.1999.tb00355.x
Craig, R. (2007). Pragmatism in the field of communication theory. Communication Theory, 17(2), 1-30. https://bit.ly/37YzWy6
Gibson, J. J. (1977). The theory of affordances. In R. Shaw & J. Bransford (Eds.) Perceiving, acting and knowing: Toward an ecological psychology (pp. 67-82). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Hjarvard, S. (2014a). A midiatização da cultura e da sociedade. Editora Unisinos.
Hjarvard, S. (2014b). Midiatização: Conceituando a mudança social e cultural. MATRIZes, 8(1), 21-44. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p21-44
Martino, L. C. (2007). Uma questão prévia: Existem teorias da comunicação? In L. C. Martino (Org.), Teorias da comunicação: Muitas ou poucas? (pp. 13-42). Ateliê Editorial.
Merton, R. K. (1968). Social theory and social structure. The Free Press. (Obra original publicada em 1949)
Popper, K. (2001). A lógica e a evolução da teoria científica. In A vida é aprendizagem: Epistemologia evolutiva e sociedade aberta (pp. 17-40). Edições 70.
Signates, L. (2017). A comunicação como ciência básica tardia: Uma hipótese para o debate. Artigo apresentado no XXVI Encontro Anual da Compós. São Paulo, SP, Brasil. https://bit.ly/3jrafdr
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.