Images of Amor de Mãe: gridlines and escapes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i2p217-238

Keywords:

Telenovela Amor de Mãe, Gridlines and escape, anesthetic landscapes/aesthetic spaces

Abstract

The essay discusses framings and gridlines in images of the telenovela Amor de Mãe. The analysis lies on the functioning of family bonds/convivialities, their labile articulations amid anesthetic landscapes/aesthetic spaces, and fiction/reality interchanges. In this context, the following issues are examined: (1) meaning effects and sensorial gaps which may provide aesthetic appropriations; (2) escapes that enable active bodies to assume affective dispositions and sustain synesthetic relationships. It is concluded that the framings that show checkered characters immersed in restrictive practices and routines also reveal fissures that allow physical and symbolic exits.

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Author Biographies

  • Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

    PhD in Communication Sciences from Escola de Comunicações e Artes at Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professor and coordinator of the Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens at Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Collaborating Professor in the Mestrado em Cinema e Artes do Vídeo at Universidade Estadual do Paraná (Unespar). Vice-leader of the TELAS Research Group: Cinema, Televisão, Streaming, Experiência Estética (UTP/CNPq).

  • Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

    PhD from the Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens at UTP. Professor at the Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens at UTP. Leader of the TELAS Research Group: Cinema, Televisão, Streaming, Experiência Estética (UTP/CNPq).

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Published

2022-09-02

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Fischer, S., & Vaz, A. (2022). Images of Amor de Mãe: gridlines and escapes. MATRIZes, 16(2), 217-238. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i2p217-238