The course of recognition in communication studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i3p137-152

Keywords:

Mediations, Mediatization, Course of recognition, Communication, Aesthetic experience

Abstract

The displacement “from the media to mediations”, proposed by Martín-Barbero, in the formation of a communicologist communicator and his path of recognition, based on Paul Ricœur’s reflections on the “course of recognition” and on the questions of identity, ipseity and otherness, in the comprehension of “oneself as another”. Self-reflections on this intellectual course and on this recognition as a communicologist. Communication studies in the context of mediatization of society, and articulations between communication and aesthetic experience, “socializing the sensible” and “sensibilizing the social”, as said by Herman Parret, and as “sensitive strategies”, in the words of Muniz Sodré.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laan Mendes de Barros, Universidade Estadual Paulista

    Professor e pesquisador da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design da Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho (FAAC-Unesp). Pós-doutor em Ciências da Comunicação pela Université Stendhal – Grenoble 3, na França.

References

Barros, L. M. (2014a). A questão da experiência estética nos debates de epistemologia da comunicação. Questões Transversais, 2(3), 2-11.

Barros, L. M. (2014b). Por uma práxis da comunicação na formação de um comunicador comunicólogo. Comunicação & Sociedade, 36(1), 133-155. http://dx.doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v36n1p133-155

Barros, L. M. (2017). Comunicação sem anestesia. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 40(1), 159-175. https://doi.org/10.1590/1809-5844201719

Barros, L. M. (2018). Vozes que dão voz: Mobilização, reconhecimento e alteridade na web. In M. R. Silva, C. M. C. Mendonça, C. A. Carvalho, J. E. O. Menezes, & M. G. P. Coelho (Orgs.), Mobilidade, espacialidades e alteridades (pp. 185-199). Edufba.

Barros, L. M. (2019a). Experiencia estética y experiencia poética: La producción de sentidos en la cultura mediatizada. Revista Iberoamericana de Comunicación, (37), 131-148.

Barros, L. M. (2019b). Mediações culturais na comunicação e experiência estética como estruturas de reconhecimento. In M. J. Baldessar, D. I. Monje (Orgs.), Diálogos latino-americanos: Colóquios Brasil-Argentina (pp. 35-50). Intercom.

Barros, L. M. (2020). O “percurso do reconhecimento” para tempos de ódio: Estesia e produção de sentidos em Paul Ricœur [Apresentação de trabalho]. XV Congresso da Associação Latino-americana de Pesquisadores em Comunicação, Medellín, Colômbia.

Braga, J. L. (2006). A sociedade enfrenta a sua mídia: Dispositivos sociais de crítica midiática. Paulus.

Cruz, M. T. (1986). A estética da recepção e a crítica da razão impura. Revista Comunicação e Linguagens, 1(3), 67-75.

Cruz, M. T. (1990). Experiência estética e esteticização da experiência. Revista de Comunicação e Linguagens, (12/13), 57-65.

Escosteguy, A. C. D. (2018). Estudos culturais latino-americanos e Jesús Martín-Barbero: Mais afinidades do que disputas. MATRIZes, 12(1), 99-113. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i1p99-113

Girardi Júnior, L. (2018). De mediações em mediações: A questão da “tecnicidade” em Martín-Barbero. MATRIZes, 12(1), 155-172. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i1p155-172

Hjarvard, S. (2014). Midiatização: Conceituando a mudança social e cultural. MATRIZes, 8(1), 21-44. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p21-44

Ianni, O. (2000). Enigmas da modernidade-mundo. Civilização Brasileira

Lévinas, E. (1993). Humanismo do outro homem. Vozes.

Lopes, M. I. V. (2014). Mediação e recepção: Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. MATRIZes, 8(1), 65-80. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p65-80

Lopes, M. I. V. (2018). A teoria barberiana da comunicação. MATRIZes, 12(1), 39-63. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i1p39-63

Marques, A. (2011). Comunicação, estética e política: A partilha do sensível promovida pelo dissenso, pela resistência e pela comunidade. Galáxia, (22), 25-39.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. G. Gili.

Martín-Barbero, J. (2004). Ofício de cartógrafo: Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. Loyola.

Mbembe, A. (2018). Crítica da razão negra. n-1.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenologia da percepção. Martins Fontes.

Orozco Gómez, G. (2005). O telespectador frente à televisão: Uma exploração do processo de recepção televisiva. Communicare, 5(1), 27-42.

Parret, H. (1997). A estética da comunicação: Além da pragmática. Editora Unicamp.

Rancière, J. (2005). A partilha do sensível: Estética e política. Editora 34.

Rancière, J. (2012). O espectador emancipado. WMF Martins Fontes.

Rancière, J. (2015). O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Autêntica.

Ricœur, P. (1988). L’identité narrative. Esprit, (7/8), 295-304.

Ricœur, P. (1991). Do texto à acção: Ensaios de hermenêutica II. Rés.

Ricœur, P. (2006). Percurso do reconhecimento. Loyola.

Ricœur, P. (2010). Tempo e narrativa. WMF Martins Fontes.

Ricœur, P. (2014). O si-mesmo como outro. WMF Martins Fontes.

Silva, G. (2012). Pode o conceito reformulado de bios midiático conciliar mediações e midiatização? In M. A. Mattos, J. Janotti Jr., & N. Jacks (Orgs.), Mediação & midiatização (pp. 107-122). Edufba.

Sodré, M. (2002). Antropológica do espelho: Uma teoria da comunicação linear e em rede. Vozes.

Sodré, M. (2006). As estratégias sensíveis: Afeto, mídia e política. Vozes.

Verón, E., Prieto, L. J., Ekman, P., Friesen, W. V., Sluzki, C. E., & Masotta, O. (1971). Lenguaje y comunicación social. Nueva Visión.

Verón, E. (2004). Fragmentos de um tecido. Unisinos.

Published

2023-01-02

How to Cite

Barros, L. M. de. (2023). The course of recognition in communication studies. MATRIZes, 16(3), 137-152. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i3p137-152