Generative Communication: a dialogue with Oliver Sacks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p35-55

Keywords:

Generative communication, deafness, sign language

Abstract

The paper develops a dialogue with Oliver Sacks’ study on deafness. The limit situation created by deafness offers acuity on characteristics of the communication phenomenon. Some assumptions developed in previous texts are presented as angles for dialogue. In Sacks’ book, which addresses the problem of deafness through a variety of viewpoints, the article selects observations and proposals that corroborate those assumptions or present themselves as challenges to reflection. From the dialogue between the basic propositions initially presented and the clues obtained in Sacks study, the text draws inferences relating to the limit situation; and related leads to the phenomenon in a broader perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Luiz Braga, Unisinos

    Professor Titular no PPG em Comunicação da Unisinos (RS) desde 1999, tendo coordenado o Programa de 2002 a 2004. Doutor em Comunicação pelo Institut Français de Presse (1984). Pesquisador 1A do CNPq. Pós-Doutorado no PPG em Comunicação da UFMG. Foi pesquisador no Instituto de Pesquisas Espaciais (Projeto Saci) e professor na UFPB e na UnB. Foi Presidente da COMPÓS, gestão 1993-95. Autor de "A sociedade enfrenta sua mídia – dispositivos sociais de crítica midiática" (Editora Paulus, São Paulo, 2006) e de outros livros e artigos acadêmicos na área da Comunicação.

References

BRAGA, J. L. Midiatização como processo interacional de referência. In: MÉDOLA, A. S.; ARAUJO, D. C.; BRUNO, F. (Orgs.). Imagem, visibilidade e cultura midiática. Porto Alegre: Sulina, 2007. p. 141-167.

______. Nem rara nem ausente, tentativa. MATRIZes, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 65-81, 2010a. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v4i1p65-81

______. Comunicação é aquilo que transforma linguagens. Alceu, Rio de Janeiro, v. 10, n. 20, p. 41-54, 2010b.

BRAGA, J. L. Dispositivos Interacionais. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 20., 2011, Porto Alegre. Anais eletrônicos... Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 1-15. Disponível em: <https://goo.gl/pkdk6M>. Acesso em: 4 ago. 2017.

______. O grau zero da comunicação. E-Compós, Brasília, v. 18, n. 2, p. 1-17, 2015.

DELAPORTE, Y. Etre sourd dans un monde entendant: destin, rencontre, transmission et rupture. Ethnologie française, Paris, p. 389-400, 2000. Disponível em: <https://goo.gl/33o11N>. Acesso em: 15 jan. 2017.

HAMM, M. L’apprentissage de la lecture chez les enfants sourds: Quels outils pédagogiques au service de quel apprentissage de la lecture? Education & Formation, Hainaut, p. 37-44, Sept. 2008. Disponível em: <https://goo.gl/nspN91>. Acesso em: 15 dez. 2016.

MERLEAU-PONTY, M. A prosa do mundo. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

SACKS, O. Seeing Voices: A Journey into the World of the Deaf. Nova Iorque: Vintage Books, 2000 [1989]. 222 p.

______. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.TARDE, G. Les lois de l’imitation. 2. éd. Paris: Kimé, 1993. Disponível em: <https://goo.gl/RsW4vk>. Acesso em: 15 abr. 2013.

Published

2017-08-31

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Braga, J. L. (2017). Generative Communication: a dialogue with Oliver Sacks. MATRIZes, 11(2), 35-55. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p35-55