Comics and scientific dissemination: understanding the action of dengue viruses in the human organism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9877.v8i2p53-68Keywords:
Imagetic language, Comics, Scientific information, EducationAbstract
GIBIOzine, the Biology Scientific Dissemination Comic Book magazine, had an issue about “DENGUE” evaluated in schools, pointing out students' difficulty in understanding the dynamics of viruses in the body and immune system. The new version of the comic, designed to adapt this information, was analyzed: the texts, previously very extensive and with technical terms, were changed in a script that privileges images as explanatory vehicles and characters that provide succinct information, fulfilling the role of Scientific dissemination.
Downloads
References
ANDRAUS, G.; SANTOS, N. E. Dos zines aos biograficzines: compartilhar narrativas de vida e formação com imagens, criatividade e autoria. In: MUNIZ, C. (Org.) Fanzines: autoria, subjetividade e invenção de si. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2009.
BARRETO, M. L.; TEIXEIRA, M G. Dengue no Brasil: Situação epidemiológica e contribuições para uma agenda de pesquisa. Estudos Avançados. Brasília: v. 22, n.64, p. 53- 72, 2008.
CACHAPUZ, A. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005..
CARUSO, Francisco; CARVALHO, Mirian de. SILVEIRA, Maria Cristina. Uma proposta de ensino e divulgação de ciências através dos quadrinhos. Ciência & Sociedade, Rio de Janeiro, Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (CBPF), n. 8, 2002. Disponível em: http://cbpfindex.cbpf.br/publication_pdfs/cs00802.2006_12_08_10_29_32.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.
COSTA, C.A.; SANTOS, I.G.C.; BARBOSA, M.G. Detecção e tipagem de vírus em Aedes aegypti (Díptera: Culicidae) na cidade de Manaus, Estado do Amazonas. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, v. 42, n. 6, p. 677-681, nov.-dez. 2009.
DANTON, G. (OLIVEIRA, I. C. A). A divulgação científica nos quadrinhos: análise do caso Watchmen. Dissertação (Mestrado) da Universidade Metodista de São Paulo. São Paulo: 1997. Disponível em: http://virtualbooks.terra.com.br/livros_online/gian/01.htm. Acesso em: 10 abr. 2020.
GUIMARÃES, Yara Araújo Ferreira; GIORDAN, Marcelo. Instrumento para construção e validação de sequências didáticas em um curso a distância de formação continuada de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8º, Campinas, 2011. Atas. Campinas: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0875-2.html. Acesso em: 28 mar. 2020.
KOGA, M. L.; COSTA, S. R. F.; FERNANDES, H. L. . Histórias em quadrinhos no ensino de biologia: um enfoque sobre a dengue numa escola pública no interior de São Paulo. TEMPORIS [AÇÃO], v. 17, p. 43-55, 2018.
LA PASTINA, C. C.; DUARTE, M. L. B. Reflexões sobre desenho infantil, memória e percepção. Contra Pontos, Itajaí, v. 8, n. 1, p.113-128, jan./abr. 2008.
MAGALHÃES, Henrique. O rebuliço apaixonante dos fanzines. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2003.
MENDES, M.R.S. El papel educativo de los comics infantiles: análise de los espereotipos Sexuales. Tese (Douturado em Ciencias de la Información) - Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 1990.
RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 3.ed. São Paulo: Ed Contexto, 2007.
SOROCABA. Secretaria da Saúde. Dengue e Chikungunya. Boletim Epidemiológico, Sorocaba, v. 03, n. 10, 2015. Disponível em: http://www.sorocaba.sp.gov.br/dengue/wp-content/uploads/sites/29/2015/04/boletim_10.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 9ª Arte (São Paulo)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.