Culture and identity in the work A Guerra dos Farrapos, by Flavio Colin
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e217135Keywords:
Comics, Colin, Flávio (author), War of the FarraposAbstract
It aims to reflect on the work of Flavio Colin and Tabajara Ruas, A Guerra dos Farrapos, published in 1985. Colin's interpretation appropriates allegories and symbols, seeking to create the effect of visual realism, investing in image research for characterizing characters, sets, and costumes in a specific way. In the analysis of the comics, plastic signs (lines, textures, planes, colors, composition), iconic signs (figures, settings, character characterization, symbols) and verbal signs were considered. The elements of the Gaucho culture were represented, mainly in the scenes of fights and negotiations, building a narrative that uses the events of this revolt to think about the different identities of southern Brazil. The expressionist traits gave a tone of criticism, heroism, and adventure to some historical data.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, Jorge Euzébio. Conferência: rompendo o silêncio: o negro na história e historiografia do Rio Grande do Sul. Youtube, 17 de novembro de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=g1c7NzvOkkM. Acesso em: 15 dez. 2021.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BERUTE, Gabriel Santos. Negócios em tempos de guerra: apontamentos iniciais sobre a atividade mercantil durante a Guerra dos Farrapos. Anais IX Encontro Estadual de História. Porto Alegre, 2008.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1999.
CARRION, Raul. Os lanceiros negros na Revolução Farroupilha. Porto Alegre: Assembleia Legislativa do Rio Grande do Sul, 2003.
CASA DAS SETE MULHERES. Temporada 1, [Minissérie]. Direção: Teresa Lampreia e Marcos Schechtman. Direção geral de Jayme Monjardim. Produção: Rede Globo de Televisão. Rio de Janeiro: TV Globo, 2003. 1 DVD, 51 capítulos.
CHINEN, Nobu. O negro nos quadrinhos do Brasil. São Paulo: Peirópolis, 2019.
COLIN, Flavio. Caraíba. Rio de Janeiro: Desiderata, 2007.
COLIN, Flavio; RUAS, Tabajara. A Guerra dos Farrapos. Porto Alegre: L&PM Editores, 1985.
CURTIS, Brian. Desenho de observação. Porto Alegre: AMGH, 2015.
DORNELLES, Laura de Leão. Guerra Farroupilha: considerações acerca das tensões internas, reivindicações e ganhos reais do decênio revoltoso. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 2, n. 4, 2010.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FAUSTO, Boris. História concisa do Brasil. 2 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Discurso de Posse: A mulher na Guerra dos Farrapos. Revista do Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul, n. 148, p.211-216, 2014.
FREITAS, Letícia Fonseca Richthofen; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Do gauchismo e seu currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 1, p. 187-197, 2011.
GOLIN, Tau. Bento Gonçalves, o herói ladrão. Santa Maria, RS: LGR Artes gráfica LTDA, 1983.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas, SP: Papirus, 1996.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2011.
NEUMANN, Eduardo Santos. “Um só não escapa de pegar em armas”: as populações indígenas na Guerra dos Farrapos (1835-1845). Revista de História, São Paulo, n. 171, p. 83-109, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/89008. Acesso em: 17 dez. 2023.
PARRAMÓN, José Maria. Fundamentos do desenho artístico. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Lei nº 8.813, de 10 de janeiro de 1989. Oficializa como traje de honra e de uso preferencial no Rio Grande do Sul, para ambos os sexos, a indumentária denominada "Pilcha Gaúcha". Rio Grande do Sul, RS. Diário Oficial do Rio Grande do Sul, 1989.
RUAS, Tabajara. O Amor de Pedro por João. Porto Alegre: L&PM, 1982.
RUAS, Tabajara. A região submersa. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.
RUAS, Tabajara. Os varões assinalados. 3. ed. Porto Alegre: L&PM, 2003.
SALEH, Francys. Bombacha: o símbolo da identidade gaúcha. Modapalavra e-periódico, n. 8, p. 175-201, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5965/1982615x08152015175. Acesso em: 17 dez. 2023.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. 1 ed. São Paulo: Companhia das letras, 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2014.
SILVA, Gilberto Ferreira da; SANTOS, José António dos; CUNHA CARNEIRO, Luiz Carlos da. RS negro: cartografias sobre a produção do conhecimento. Rio Grande do Sul: Edipucrs, 2008.
SINOTTI, Kárita Gill; KONTZ, Leonardo Betemps; JÚNIOR, Odilon Leston. A Revolução Farroupilha: o massacre de cerro dos Porongos. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, n. 27, 2015. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/cccss/2015/01/porongos.html. Acesso em: 17 dez. 2023.
SRBEK, Wellington; COLIN, Flávio. Estórias Gerais. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.