Comics in uncompleted process

Authors

  • Lucas Muniz Reis Programa de Pós Graduação em Design da EBA/UFRJ https://orcid.org/0009-0004-6950-5207
  • Irene de Mendonça Peixoto Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218444

Keywords:

Comics, Creative process, Experimentation, Poetics

Abstract

It presents reflections on some characteristics of the particular creative process developed from the pseudonym “Sem Cabeça” (headless), where experiments are made with the creative possibilities of the language of comics. A striking characteristic of this poetics is the openness that happens from the beginning of the process, when freely experimenting with artist notebooks and books, until the final stages, where these materials are edited to compose publications that, however, do not present a closure in the process. After all, they still keep something incomplete, unfinished, on going… stimulating new possibilities both for reading and for future creations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Muniz Reis, Programa de Pós Graduação em Design da EBA/UFRJ

    Graduado em Comunicação Visual - Design pela Escola de Belas Artes (EBA) da UFRJ. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Design (PPGD EBA/UFRJ) na linha de Design e Cultura.

  • Irene de Mendonça Peixoto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Graduada em Comunicação Visual - Design pela EBA/UFRJ. Pós-graduada pela École Supérieure des Arts Modernes – Paris. Mestre pela Escola de Comunicação da UFRJ. Doutora em Artes Visuais pelo Programa de Pós Graduação em Artes Visuais da UFRJ. Professora e pesquisadora do PPGAV e do PPGD, na EBA/UFRJ.

References

CADÔR, Amir Brito. Quadrinhos conceituais. In: CONGRESSO INTERSABERES EM ARTE, MUSEUS E INCLUSÃO, 3º, 2020; ENCONTRO REGIONAL DA ANPAP NORDESTE, 3º, 2020; BIENAL INTERNACIONAL DE ARTE POSTAL, 8ª, 2020. Anais... João Pessoa(PB): 2020. Disponível em: www.even3.com.br/anais/3ciamiufpb2020/264588-QUADRINHOS-CONCEITUAIS. Acesso em: 08 dez. 2022.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: PARENTE, André (org.). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro, Editora 34, 1993. p. 37-48.

RANIERE, Édio; HACK, Lillian. Somos nada mais que imagens: entrevista com Anne Sauvagnargues. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/97503. Acesso em: 24 abr. 2023.

NANCY, Jean-Luc. The pleasure in drawing. New York: Fordham University Press, 2013.

SAUVAGNARGUES, Anne. Design machines and art machines. In: MARENKO, Betti; BRASSETT, Jamie. Deleuze and design. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2015. p. 65-83.

SILVEIRA, Guilherme Lima Bruno. Relações entre espacialidade e temporalidade na construção de quadrinhos abstratos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM ARTE E CULTURA VISUAL, 2º, Goiânia, 2018, Goiânia. Anais... Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2018. p. 498-509. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/LB_GUILHERME_SILVEIRA_IISIPACV2018.pdf. Acesso em: 8 dez. 2022.

SILVEIRA, Guilherme Lima Bruno; MOREIRA, Valter do Carmo. Objeto, superfície, matéria e mergulho: a investigação poética “em” quadrinhos e “sobre” quadrinhos. Revista Quadrinhos Conexões e Intermídias. Leopoldina, MG, v. 1, p. 143-161, 2022.

Published

2024-01-14

How to Cite

Reis, L. M., & Peixoto, I. de M. (2024). Comics in uncompleted process. 9 Arte (São Paulo), e218444. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218444