The (non)limits of the regular layout: the empty space in the gridding of Hedra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219144

Keywords:

Comics, Gridding, Arthrology, Empty spaces, Aesthetics

Abstract

It explores the empty spaces on the comics page based on its materiality. However, it is not about gutters. The objective is to understand how these spaces influence visual and narrative dynamics of the page. The starting point here is the concept of regular layout (Groensteen, 2015, p.103) and how these empty spaces can influence it. To this end, combining visual theory and arthrology, a case study will be made using the work Hedra by Jesse Lonergan. The objective is to show how the omission of frames creating empty spaces allows manipulating the composition of the page without completely breaking with the fixed structure that the regular layout proposes. It is understood that there is a dynamic of fulfilled and subverted expectations where empty space becomes a rhetorical and poetic element.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Caetano Galindo Borges, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (EBA/UFMG). Professor de artes visuais e histórias em quadrinhos. Mestre em Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV EBA/UFRJ). Tem especialização em Ilustração e Design pelas Faculdades Pestalozzi e graduado Bacharel em Gravura pela Escola de Belas Artes/UFRJ. Trabalhou com ilustração, quadrinhos e game design. Manteve durante três anos o site de game design Loodo, onde escrevia e desenvolvia jogos. Professor substituto da Escola de Belas Artes/UFRJ entre 2018 e 2020, e membro do projeto de extensão Semana Internacional de Quadrinhos ECO/UFRJ de 2016-2019. É membro da ASPAS (Associação de Pesquisadores em Arte Sequencial) desde 2018 e da extensão Ler o Mundo da Pro-Reitoria de Extensão da Universidade Federal Fluminense (PROEX/UFF). Mantém desde 2013 o site de resenhas O Infame Dedo Indicador (O INFAME DEDO INDICADOR (tumblr.com)).

References

CARRIÓN, Ulises. A nova arte de fazer livros. Belo Horizonte: C / Arte, 2011.

CIRNE, Moacy. Quadrinhos, sedução e paixão. Petrópolis: Editora vozes, 2000.

FRESNAULT-DERUELLE, Pierre. Du linéaire au tabulaire. Communications: La bande dessinée et son discours, Paris, n. 24, p. 7-23, 1976. Disponível em: https://tinyurl.com/ye83rdy3. Acesso em: 01 dez. 2023.

FLUSSER, Vilém. Linha e superfície. In: FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naify, 2007. p.101-125.

GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015.

GROENSTEEN, Thierry. Comics and narration. Mississippi: University Press of Mississippi, 2013.

LONERGAN, Jesse. Hedra. Portland: Image Comics, 2020.

NAKAMA, Yuko. Invisible air: how it is made visible in Japanese art. Art Research, Kyoto, v. 1, Special Issue,.2020. Disponível em: https://tinyurl.com/29jhf4jm. Acesso em: 03 dez. 2023.

OKANO, Michiko. Ma: Entre-Espaço da comunicação no Japão: um estudo acerca dos diálogos entre Oriente e Ocidente. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: tinyurl.com/555kmuya. Acesso em: 01 dez. 2023.

RICHARDSON, Louise. Seeing empty space. European Journal of Philosophy, York, v. 18, n. 2, p. 227-243, jun. 2009. Disponível em: tinyurl.com/548r3utn. Acesso em: 01 dez. 2023.

Published

2023-12-04

How to Cite

Borges, C. G. (2023). The (non)limits of the regular layout: the empty space in the gridding of Hedra. 9 Arte (São Paulo), e219144. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219144