Paratexts in factual comics: how to know if and when we are faced with “reality”?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e219156

Keywords:

Comics, Paratextuality, Fiction, Factuality

Abstract

It tries to enumerate some of the paratextual strategies of comics that seek to establish some kind of referential relationship with reality (in factual or fictional terms). For this, is based on the notions of metacommunication and framing (Bateson, Watzlawick, Goffman), metasign (Volli), paratext (Genette), the status of fictional text (Searle), and sign as (also) an instrument lie (Eco, Bougnoux, from Peirce). Four works are analysed: A arte de Charlie Chan Hock Chye (Sonny Liew, 2015); As mais loucas aventuras de Mickey (Lewis Trondheim e Nicolas Keramidas, 2016); Oleg (Frederik Peeters, 2020); e Guardiões do Louvre (Jiro Taniguchi, 2014). In the end, some peculiarities of the corpus are perceived, such as the editorial position of the catalog sheet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Jorge de Lucena Lucas, Universidade Federal do Ceará

    Professor-Associado  III  do  curso  de  Jornalismo  do  Instituto  de  Cultura  e  Arte  da  Universidade  Federal  do Ceará  (ICA-UFC)  e  do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Comunicação  da  Universidade  Federal  do  Ceará (PPGCOM-UFC). Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) na Universidade Federal de Pernambuco (UFPe). Possui graduação em Comunicação Social -Jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (1990) e mestrado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997). Coordenador do projeto de extensão Oficina de Quadrinhos -UFC. Membro do júri do Troféu   HQMix   para   trabalhos   acadêmicos   sobre   quadrinhos.

References

ABBOTT, H. Porter. The Cambridge introduction to narrative. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia. 15. ed. São Paulo: Cultrix, 1992.

BATESON, Gregory; RUESCH, Jurgen. Communication et société. Paris: Seuil, 1988.

BOUGNOUX, Daniel. Introdução às ciências da informação e da comunicação. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.

DOYLE, Arthur Conan. Um estudo em vermelho. São Paulo: Martin Claret, 2012.

ECO, Umberto. Lector in Fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. São Paulo: Perspectiva, 1986.

ECO, Umberto. A theory of semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 1976.

ECO, Umberto. On the shoulders of giants. Cambridge: Harvard University Press, 2019.

GASPARINI, Philippe. Autofiction: une aventure du langage. Paris: Seuil, 2008.

GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

GENETTE, Gérard. Seuils. Paris: Seuil, 1987.

GENETTE, Gérard. Fiction et diction. Paris: Seuil, 2004.

GOFFMAN, Erving. Os quadros da experiência social: uma perspectiva de análise. Petrópolis: Vozes. 2012.

GRAY, Jonathan. Show sold separately: promos, spoilers, and other media paratexts. New York: NYU Press, 2010.

JAUSS, Hans Robert. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978.

LIEW, Sonny. A arte de Charlie Chan Hock Chye. São Paulo: Pipoca e Nanquim, 2018.

LUCA, Tania Regina de. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2021.

MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Memórias póstumas de Brás Cubas. 3. ed. São Paulo: Martin Claret, 2012.

MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 16. ed. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2014.

PEETERS, Frederik. Pílulas azuis. São Paulo: Nemo, 2015.

PEETERS, Frederik. Oleg. São Paulo: Nemo, 2021.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.

QUELLA-GUYOT, Didier. A história em quadrinhos. São Paulo: Unimarco; Loyola, 1994.

RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: gênero ou hipergênero? Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 3: 355-367, set.-dez. 2009.

SACCO, Joe. Palestina. São Paulo: Conrad, 1996.

SEARLE, John. Expressão e significado: estudos da teoria dos atos de fala. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

TANIGUCHI, Jiro. Guardiões do Louvre. São Paulo: Pipoca e Nanquim, 2018.

TRONDHEIM, Lewis; KERAMIDAS, Nicolas. As mais loucas aventuras de Mickey. ... 2022.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2004.

VOLLI, Ugo. Manual de semiótica. São Paulo: Loyola, 2007.

WATZLAWICK, Paul; BEAVIN, James H.; JACKSON, Don D. Pragmática da comunicação humana: um estudo dos padrões, patologias e paradoxos da interação. 15. ed., São Paulo: Cultrix, 2002.

Published

2024-03-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Lucas, R. J. de L. (2024). Paratexts in factual comics: how to know if and when we are faced with “reality”?. 9 Arte (São Paulo), 12, e219156. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e219156