Raul Pompéia, leitor de Baudelaire: da teoria das correspondências às canções sem metro
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2011.114769Keywords:
prose, poem, Canções sem metro, Raul Pompéia, BaudelaireAbstract
Although a part of the prose poem’s formal tradition
as established by the Little poems in prose by Charles
Baudelaire, the Canções sem metro by Raul Pompéia,
first national attempt of exercise in the genre, have
on its first section of poems a quatrain of the sonnet
“Correspondances” for epigraph, a unity of the poem
and sonnet book Flowers of evil. We intend to discuss
in this article which are the textual and which are the
contextual reasons for this likely “diversion of influences”
in Pompéia’s text, and if they are or not open to
these opposite formal options nevertheless present in
the works of Baudelaire. To do so, we analyse the first
section of Canções sem metro, the already mentioned
“Correspondances” and one of the Little poems in prose.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Opiniães
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.