The new voices of contemporary Brazilian literature

Authors

  • Geysiane Aparecida de Andrade Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2018.149359

Keywords:

Fiction, Brazilian literature, Contemporary literature, New voice

Abstract

The age of multiplicity reveals the breaking of boundaries, with diversity of media that allows new supports for writing and reading. The literary production is more heterogeneous, presenting new voices, with more female authors, black authors, LBGT, and marginalized groups that also seek their space. Readers are increasingly active and critical, reflecting on the rapidity of succession of consuetude. In this perspective in which the literature still survives, this article aims to point out predominant characteristics in contemporary Brazilian fiction in relation to aesthetics, themes addressed, discourse and character construction. In that sense, this article with focus on the reading of some works released from 2016, such as O amor dos homens avulsos (Victor Heringer), O tribunal da quinta-feira (Michel Laub), Correr com Rinocerontes (Cristiano Baldi), Ponciá Vicêncio (Conceição Evaristo – new edition), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Geysiane Aparecida de Andrade, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras na área de concentração Escrita Criativa da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) de Porto Alegre –RS.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio. O inverno e depois. Porto Alegre: L&PM, 2016.

BAKHTIN, M. Arte e responsabilidade. In BAKTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BALDI, Cristiano. Correr com Rinocerontes. Porto Alegre: Não editores, 2017.

BARTHES, Roland. “Introdução à análise estrutural da narrativa”. In Análise estrutural da narrativa: pesquisas semiológicas. 1ª ed. Trad. Maria Zélia Barbosa Pinto. Petrópolis: Vozes, 1976.

BATALHA, Martha. A vida invisível de Eurídice Gusmão. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 5ª. São Paulo: Perspectiva, 1998.

CHAUI, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000, p. 89-90.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Tradução de Cleonice Paes Mourão e Consuelo Santiago. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2001.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FRIEDRICH, Hugo. A estrutura da lírica moderna. São Paulo: Duas Cidades, 1978.

HERINGER, Victor. O amor dos homens avulsos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

HIDALGO, Adriana. Rio-Paris-Rio. Rio de Janeiro: Rocco, 2016.

LAUB, Michel. O tribunal da quinta-feira. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

MASSUELA, Amanda. Entrevista DALCASTAGNÉ, Regina. Quem é e sobre o que escreve o autor brasileiro. Cult. Revista Brasileira de Cultura, nº 231, fev. 2018, p. 14-19.

MENDES, Fábio Marques. Realismo e Violência na Literatura contemporânea. Os contos de Famílias terrivelmente felizes de Marçal Aquino. 1ª ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura do século XXI. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

RESENDE, Beatriz. A literatura contemporânea na era da multiplicidade. In: Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, Biblioteca Nacional, 2008. p. 15– 40.

SANTIAGO, Silviano. Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SCHOLLHAMMER, K. E. Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira. In: PEREIRA, C. A. M.; RONDELLI, E.; SCHOLLHAMMER, K. E. et. al. Linguagens da violência. Rio de Janeiro, Rocco, 2000.

WILLIAMS, Melissa S. Voice, trust, and memory: marginalized groups and the failings of literal representation. Princeton: Princeton University Press. Apud DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.

WOOD, James. Como funciona a ficção. 2ª reimpressão. Tradução de Desine Bottmann. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Published

2018-12-21

How to Cite

Andrade, G. A. de. (2018). The new voices of contemporary Brazilian literature. Opiniães, 13, 298-314. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2018.149359