The new voices of contemporary Brazilian literature
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2018.149359Keywords:
Fiction, Brazilian literature, Contemporary literature, New voiceAbstract
The age of multiplicity reveals the breaking of boundaries, with diversity of media that allows new supports for writing and reading. The literary production is more heterogeneous, presenting new voices, with more female authors, black authors, LBGT, and marginalized groups that also seek their space. Readers are increasingly active and critical, reflecting on the rapidity of succession of consuetude. In this perspective in which the literature still survives, this article aims to point out predominant characteristics in contemporary Brazilian fiction in relation to aesthetics, themes addressed, discourse and character construction. In that sense, this article with focus on the reading of some works released from 2016, such as O amor dos homens avulsos (Victor Heringer), O tribunal da quinta-feira (Michel Laub), Correr com Rinocerontes (Cristiano Baldi), Ponciá Vicêncio (Conceição Evaristo – new edition), among others.
Downloads
References
ASSIS BRASIL, Luiz Antonio. O inverno e depois. Porto Alegre: L&PM, 2016.
BAKHTIN, M. Arte e responsabilidade. In BAKTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BALDI, Cristiano. Correr com Rinocerontes. Porto Alegre: Não editores, 2017.
BARTHES, Roland. “Introdução à análise estrutural da narrativa”. In Análise estrutural da narrativa: pesquisas semiológicas. 1ª ed. Trad. Maria Zélia Barbosa Pinto. Petrópolis: Vozes, 1976.
BATALHA, Martha. A vida invisível de Eurídice Gusmão. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 5ª. São Paulo: Perspectiva, 1998.
CHAUI, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000, p. 89-90.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Tradução de Cleonice Paes Mourão e Consuelo Santiago. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2001.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FRIEDRICH, Hugo. A estrutura da lírica moderna. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
HERINGER, Victor. O amor dos homens avulsos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
HIDALGO, Adriana. Rio-Paris-Rio. Rio de Janeiro: Rocco, 2016.
LAUB, Michel. O tribunal da quinta-feira. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
MASSUELA, Amanda. Entrevista DALCASTAGNÉ, Regina. Quem é e sobre o que escreve o autor brasileiro. Cult. Revista Brasileira de Cultura, nº 231, fev. 2018, p. 14-19.
MENDES, Fábio Marques. Realismo e Violência na Literatura contemporânea. Os contos de Famílias terrivelmente felizes de Marçal Aquino. 1ª ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura do século XXI. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
RESENDE, Beatriz. A literatura contemporânea na era da multiplicidade. In: Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, Biblioteca Nacional, 2008. p. 15– 40.
SANTIAGO, Silviano. Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SCHOLLHAMMER, K. E. Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira. In: PEREIRA, C. A. M.; RONDELLI, E.; SCHOLLHAMMER, K. E. et. al. Linguagens da violência. Rio de Janeiro, Rocco, 2000.
WILLIAMS, Melissa S. Voice, trust, and memory: marginalized groups and the failings of literal representation. Princeton: Princeton University Press. Apud DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.
WOOD, James. Como funciona a ficção. 2ª reimpressão. Tradução de Desine Bottmann. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Geysiane Aparecida de Andrade
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.