The Conversation of the Defeated: Images of the guerrilla fighters in the literary works of B. Kucinski
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2019.154968Keywords:
Bernardo Kucinski, Guerrilla, Brazilian Military Dictatorship, Hegemonic Memory, Contemporary Brazilian LiteratureAbstract
This article investigates how the literary works of Bernardo Kucinski formalize the character of the guerrilla fighters who engaged in combat against the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985). It seeks to compare the author's vision with that of other writers on the subject and to understand to what extent Kucinski comes close and distances himself from the hegemonic memory that civil society has regarding armed opposition to the regimen.
Downloads
References
AVELAR, Idelber. Alegorias da derrota: A ficção pós-ditatorial e o trabalho de luto na América Latina. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.
BENEDETTI, Ivone. Cabo de Guerra. São Paulo: Boitempo, 2016.
GASPARI, Elio. A ditadura escancarada. São Paulo: Cia das Letras, 2002.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX. Cia das Letras, 1995.
KUCINSKI, Bernardo. K. Relato de uma Busca. São Paulo: Cia das Letras, 2016.
__________________. Os Visitantes. São Paulo: Cia das Letras, 2016.
__________________. Você vai voltar pra mim e outros contos. São Paulo: Cosacnaify, 2014.
NAPOLITANO, Marcos. Recordar é Vencer: As dinâmicas e vicissitudes da construção da memória sobre o regime militar brasileiro. In: Antíteses, v. 8, n. 15esp. P. 09-44, nov. 2015.
PERLATTO, Fernando. História, Literatura e a Ditadura brasileira: Historiografia e Ficções no Contexto do Cinquentenário do Golpe de 1964. In: Estudos históricos. Rio de janeiro, vol 30, nº 62, p. 721-740, setembro-dezembro de 2017.
RIDENTI, Marcelo. O Fantasma da Revolução Brasileira. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
SIRKIS, Alfredo. Os carbonários. Rio de Janeiro: Bestbolso, 2014.
WALDMAN, Berta. O Texto como Lápide. Cadernos De Língua E Literatura Hebraica, v. 11, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.