The Empty Boat: The Experience of Prison and Imminent Exile in Caetano Veloso (1969)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2019.161177

Keywords:

Brazilian popular music, Brazilian military dictatorship, Tropicália, Prison, Exile, Caetano Veloso

Abstract

This article aims to analyze and interpret some musical and poetical aspects of the album Caetano Veloso (1969), written and recorded while the composer was arrested by the Brazilian military dictatorship in the late sixties, in order to understand the way the songs express aspects of the experience of imprisonment and upcoming exile of its author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcia Cristina Fraguas, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Mestranda em Literatura Brasileira na linha de pesquisa Literatura, demais artes e outras áreas do conhecimento, no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da FFLCH/USP

References

CALADO, Carlos. Tropicália: a história de uma revolução musical. São Paulo: 34, 1997.

COELHO. Frederico. Eu, brasileiro, confesso minha culpa e meu pecado: cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

COHN, Sergio; COELHO, Frederico. Tropicália. Rio de Janeiro: Azougue, 2012.

DUNN, Christopher. Brutalidade Jardim: A tropicália e o surgimento da

contracultura brasileira. São Paulo: Unesp, 2009.

DRUMMOND, Carlos Eduardo; NOLASCO, Márcio. Caetano: uma biografia. São Paulo: Seoman, 2017.

ESTEPHAN, Sérgio. Barra 69: aspectos do espetáculo de despedida de Gilberto Gil e Caetano Veloso rumo ao exílio. In: VALENTINI, Daniel Martins; RAGO FILHO, Antonio. Estética de Resistência no pós-1964. São Paulo: Intermeios, 2017. pp. 35-48.

FAVARETTO. Celso. Tropicália: alegoria, alegria. São Paulo: Kairós, 1979.

FAVARETTO. Celso. O Tropicalismo e a crítica da canção. Revista USP, n. 111: música popular brasileira na USP. São Paulo: USP, 2016, pp.117-124.

GAÚNA, Regiane. Rogério Duprat: sonoridades múltiplas. São Paulo: Unesp, 2002.

GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. São Paulo: Edusp, 2012.

GONÇALVES. João Carlos. Traduzir o Tempo: a construção da memória nas canções de Caetano Veloso. São Paulo: edição do autor, 2017.

HOLLANDA Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde - 1960/70. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

JARDIM, Eduardo. Tudo em volta está deserto: encontros com a música e a literatura no tempo da ditadura. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.

LOBO, Júlio César. Novas canções do exílio: história, poesia e memória do desterro na obra de Caetano Veloso e Gilberto Gil, 1969-1972. Revista Contemporânea: dossiê história e literatura, ano 3, n. 4, v. 2, 2013. pp. 1-27.

MARSIGLIA, Luciano. Lanny Gordin: um herói brasileiro da guitarra. In: Revista Bizz, ed. 177, ano 15, n. 4, São Paulo: Abril, 2000, pp. 40-45.

NAPOLITANO, Marcos. 1964 – História do Regime Militar Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2015.

NAPOLITANO, Marcos. Coração Civil: a vida cultural brasileira sob o regime militar (1964-1985) – ensaio histórico. São Paulo: Intermeios, 2017.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume, 2001.

NAVES, Santuza Cambraia. A canção brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2015.

NAVES, Santuza Cambraia. Pretexto, texto e contexto na análise da canção. In: NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil: leituras do Brasil através da música. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

NAVES, Santuza Cambraia. É proibido proibir: contracultura e tropicália. In: FICO, Carlos; ARAÚJO, Maria Paula. 19͵68 – 40 Anos depois: história e memória. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1989.

PENNA, João Camillo. O tropo tropicalista. Rio de Janeiro: Azougue, 2017.

PESSOA, Fernando. Obra Poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1985.

PIRES, Carlos. Frio tropical: tropicalismo e canção popular. São Paulo: Alameda, 2019.

REIS FILHO, Daniel Aarão. Ditadura e democracia no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2014.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. São Paulo: Unesp, 2014.

RIDENTI, Marcelo. Artistas e intelectuais no Brasil pós-1960. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, v. 17, n. 1. São Paulo: USP, 2004, pp. 81-110.

ROLLEMBERG, Denise. Nômades, sedentários e metamorfoses: trajetórias de vidas no exílio. In: REIS, Daniel Aarão; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo Patto Sá Motta. O golpe e a ditadura militar 40 anos depois (1964-2004). Bauru: Edusc, 2004. pp. 277-296.

SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo: 85 anos de músicas brasileiras. Vol. 2: 1958-1985. São Paulo: 34, 1998.

SOVIK, Liv. Política e cultura, 1967-2012: a durabilidade

interpretativa da tropicália. Cadernos de Estudos Culturais, v. 4. Cuiabá: UFMT, 2012. pp. 111-122.

SUSSEKIND, Flora. Coro, contrário, massa: a experiência tropicalista e o Brasil de fins dos anos 60. In: BASUALDO, Carlos. Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

SOUZA, Tárik de. Mpbambas: histórias e memórias da canção brasileira. São Paulo: Kuarup. 2017.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: segundo seus gêneros. São Paulo: 34, 2013.

VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

VELOSO, Caetano. Verdade Tropical - Edição de 20 anos, revista e ampliada. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

VELOSO, Caetano, SALOMÃO, Waly. Alegria, alegria. Rio de Janeiro: Pedra Q Ronca, 1977.

VELOSO, Caetano. Diferentemente dos americanos do Norte. In: FERRAZ, Eucanaã (org.); VELOSO, Caetano. O mundo não é chato. São Paulo: Companhia das Letras, 2005, pp. 42-73.

VELOSO, Caetano. Letra Só. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

VIDAL, Paloma. A história em seus restos: literatura e exílio no cone sul. São Paulo: Annablume, 2004.

Published

2019-12-27

How to Cite

Fraguas, M. C. (2019). The Empty Boat: The Experience of Prison and Imminent Exile in Caetano Veloso (1969). Opiniães, 15, 34-53. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2019.161177