A reading of O Grifo de Abdera by Lourenço Mutarelli as multiple realities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165663

Keywords:

Lourenço Mutarelli, Brazilian literature, Comics, Performance, Fiction

Abstract

In the novel O Grifo de Abdera, the author Lourenço Mutarelli brings to the forefront of the narrative a game of multiple identities with conflituous relationships, but no less productive. In a mix of reality and fiction, Mutarelli suggests that he is but a character created by a writer who does not like being noticed, who, in turn, is played by an actor. From that, Mutarelli's literary and comic book career is revisited from the perspective of illusion and farce, taking his biographems as starting point. In addition to this expansion from fiction to reality (and back to fiction), there is also a long excerpt of the novel as a comic book, as well as performing acts, which leads the multiplication of realities from fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lielson Zeni, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Mestre em Letras - Estudos Literários (UFPR); Doutorando em Letras – Ciência da Literatura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

BARTHES, Roland. A Preparação do Romance: Volume II. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2005.

BARTHES, Roland. O Rumor da Língua. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012.

BROERING, Pedro Franz. Incidente em Tunguska. 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

CARNEIRO, Maria Clara. Luto e Escritura em A Câmara Clara de Roland Barthes. Dissertação (Mestrado em Letras Neolatinas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

CASTANHO, Renata Manoni de Mello. 'Fechem este maldito livro': a insuficiência da escrita em O grifo de Abdera. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. 2 ed. Trad. Teresa Otoni. São Paulo: Jorge Zahar Editora, 2002.

FOUCAULT, Michel. “O que é um autor?”. In: Ditos e escritos III - Estética: música e literatura, pintura e cinema. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009, pp. 64-298.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

GIDE, André. Os Moedeiros Falsos. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

GROENSTEEN, Thierry. O Sistema dos Quadrinhos. Trad. Érico Assis e Francisca Ysabelle Manríquez Reyes. Nova Iguaçu: Marsupial, 2015.

GUSMAN, Sidney (org.). Universo HQ Entrevista. Belo Horizonte: Nemo, 2015.

ISABELINHO, Domingos. Comics’ Expanded Fields and Other Pet Peeves. Hooded Utilitarian, 12 ago. 2011. Disponível em: <https://www.hoodedutilitarian.com/2011/08/comics-expanded-field-and-other-pet-peeves/>. Acesso em: 25/04/2020.

KAFKA, Franz. A Metamorfose. Trad. Petê Rissatti. São Paulo: Autofágica, 2019.

KRAUSS, Rosalind. A Escultura no Campo Ampliado. Arte e Ensaios (UFRJ), Rio de Janeiro, n. 17, pp. 128-137, 2008. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Rosalind_Krauss.pdf>. Acesso em 07/01/2020.

LEJEUNE, Philippe. O Pacto Autobiográfico: de Rousseau à Internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes; Org. de Jovita Maria Gerheim Noronha. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

MOTA, Lia Duarte. Performance em O Grifo de Abdera, de Lourenço Mutarelli. Fórum de Literatura Brasileira Contemporânea (UFRJ), Rio de janeiro, v. 8, n. 16, pp. 141-158, 2016. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/flbc/article/view/17321>. Acesso em 09/01/2020.

MUTARELLI, Lourenço; MOREIRA, Flavio; COSTA, Olavo; SAIKI, Fernando. O Astronauta ou Livre Associação de um Homem no Espaço. Campinas: Zarabatana, 2010.

MUTARELLI, Lourenço... [et al.]. O Grifo de Abdera. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MUTARELLI, Lourenço. A Arte de Produzir Efeito Sem Causa. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

MUTARELLI, Lourenço. A Caixa de Areia ou Era Dois em Meu Quintal. São Paulo: Devir, 2006.

MUTARELLI, Lourenço. Capa Preta. São Paulo: Comix Zone, 2019.

MUTARELLI, Lourenço. Diomedes. São Paulo: Quadrinhos na Cia., 2012.

MUTARELLI, Lourenço. Eu Te Amo Lucimar. São Paulo: Vortex, 1994.

MUTARELLI, Lourenço. “Mutarelli em Serigrafia”. Estúdio Invertido. Curitiba: 30 out. 2015b. Disponível em: <http://estudioinvertido.com.br/mutarelli-em-serigrafia/>. Acesso em: 12/01/2020.

MUTARELLI, Lourenço. O Cheiro do Ralo. São Paulo: Devir, 2002.

MUTARELLI, Lourenço. O Filho Mais Velho de Deus e/ou O Livro IV. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

MUTARELLI, Lourenço. O Natimorto: Um Musical Silencioso. São Paulo: DBA, 2004.

MUTARELLI, Lourenço. O Natimorto: Um Musical Silencioso. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MUTARELLI, Lourenço. O Teatro das Sombras. São Paulo: Devir, 2007.

MUTARELLI, Lourenço. Quando Meu Pai Se Encontrou Com o ET Fazia um Dia Quente. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MUTARELLI, Lourenço. Transubstanciação. São Paulo: Dealer, 1991.

MUTARELLI, Lourenço. Transubstanciação. 2 ed. São Paulo: Devir, 2001.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Performatividade e Campo expandido na Literatura brasileira

How to Cite

Zeni, L. (2020). A reading of O Grifo de Abdera by Lourenço Mutarelli as multiple realities. Opiniães, 16, 41-65. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165663