The concept of Bildung and the Antonio Candido’s Formação da literatura brasileira: intersections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165665

Keywords:

Bildung, Antonio Candido, Formação da literatura brasileira, Romanticism

Abstract

It is intended to reflect on the concept of Bildung, not from the point of view of a certain novel character, but as a collective project to build an authentic and autonomous literary personality and as Leitmotiv of the history of Brazilian Romanticism written by Antonio Candido in the Formação da literatura brasileira. Schematically, our analysis of Bildung focuses on: 1) formation of national character represented in Brazilian romantic literature; 2) critical historiography of the Brazilian romantic period guided by the objective of clarifying the formative elements; 3) impulse to form a modern literary critic in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elvis Paulo Couto, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP. Doutorando em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP/Araraquara.

References

BAPTISTA, Abel Barros. O livro agreste: ensaios de curso de literatura brasileira. Campinas: Ed. UNICAMP, 2005.

BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. Trad. Márcio Seligmann-Silva. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.

BRUFORD, Walter Horace. The German tradition of self-cultivation: Bildung from Humboldt to Thomas Mann. Cambridge: Cambridge University Press, 1975.

CANDIDO, Antonio. Crítica e sociologia: tentativa de esclarecimento. In: CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1975. p. 3-15.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos, 1750-1880. 11. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2007.

CANDIDO, Antonio. O método crítico de Sílvio Romero. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.

CAMPOS, Haroldo de. O sequestro do barroco na formação da literatura brasileira: o caso Gregório de Matos. Salvador: Fundação Casa de Jorge Amado, 1989.

COUTINHO, Afrânio. Conceito de literatura brasileira. Petrópolis: Vozes, 1981.

CARPEAUX, Otto Maria. História da literatura ocidental. 3. ed. Brasília: Senado Federal, 2008.

DEFOE, Daniel. Robinson Crusoé. Trad. Sergio Flaksman. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2011.

DIAS, Gonçalves. Poesias. 5. ed. Rio de Janeiro; Paris: Garnier; E. Belhatte, 1870a. (Tomo primeiro).

DIAS, Gonçalves. Poesias. 5. ed. Rio de Janeiro; Paris: Garnier; E. Belhatte, 1870b. (Tomo segundo).

FLAUBERT, Gustave. A educação sentimental: história de um moço. Trad. Adolfo Casais Monteiro. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1959.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2009.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Originalidade literária. In: HOLANDA, Sérgio Buarque de. O espírito e a letra: estudos de crítica literária I, 1920-1947. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. p. 35-41.

KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. Trad. Paulo Quintela. Lisboa: Ed. 70, 2007.

KOSELLECK, Reinhart. Sobre la estructura antropológica y semántica de Bildung. In: KOSELLECK, Reinhart. Estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Trad. Luis Fernández Torres. Madrid: Trotta, 2012. p. 49-93.

LUKÁCS, György. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister como tentativa de uma síntese. In: LUKÁCS, György. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000. p. 138-150.

LUKÁCS, György. Posfácio. In: GOETHE, Johann Wolfgang von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2009. p. 581-601.

MAAS, Wilma Patrícia Marzari Dinardo. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.

MERQUIOR, José Guilherme. O liberalismo: antigo e moderno. Trad. Henrique de Araújo Mesquita. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

ROMERO, Sílvio. História da literatura brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Garnier, 1903. (Tomo segundo).

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. Trad. Roberto Leal Ferreira. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

SCHLEGEL, August Wilhelm. Cours de littérature dramatique. Paris: J. J. Paschoud; A. Genève, 1814. (Tome premier).

STAËL, Madame de. De l’Allemagne. Paris: Firmin Didot Frères, Fils et Cie., 1864.

WELLEK, René. O conceito de romantismo em história literária. In: WELLEK, René. Conceitos de crítica. Trad. Oscar Mendes. São Paulo: Cultrix, [19--]. p. 118-176.

Published

2020-07-31

How to Cite

Couto, E. P. (2020). The concept of Bildung and the Antonio Candido’s Formação da literatura brasileira: intersections. Opiniães, 16, 189-208. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165665