Between performance and writing: a look at contemporary expanded literature in marginal-peripheral poetry by Nívea Sabino
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165854Keywords:
Voice, Writing, Performance, Space, Peripheral marginal literature, Contemporary literatureAbstract
The aim of this article is to build an analytical reading about the voices, bodies and spaces between the performance and the writing of the poet Nívea Sabino who participates in the scene / movement / circuit of the marginal-peripheral recitals and slams of Belo Horizonte-MG. For this, we present a brief incursion into the aesthetics of the marginal and the peripheral as opposed to the space / place of the contested contemporary literature, relating the socio-cultural context of this literary production on the margin with the voices, writings and performances of the movement and circuit of recitals and slams. From Nívea’s written production we will have as a base one of the poems from the book Interiorana, as a support, to understand a literature that is born and created in the “between” of performance to writing.
Downloads
References
BRANT, Ana Clara. Saraus de Poesia se espalham por BH e conquistam público diversificado. Em Cultura, 2014. Disponível em: <http://divirtase.uai.com.br/app/noticia/arteelivros/2014/05/18/noticia_arte_e_livros,154799/vozdaperiferia.shtml>. Acesso em: 06 Jul. 2015.
CORONEL, Luciana Paiva. A escrita da cidade partida: identidade e alteridade em Capão Pecado. Est. Lit. Bras. Contemp. Brasília, n. 42, p. 29-45, jul./dez. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/elbc/n42/02.pdf>. Acesso em: 06 Jul.2015.
DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 18-31, dez. 2007.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte/Rio de Janeiro: UERJ, 2012.
D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil n. 9, p. 119-126, 2011. Disponível em: http://gerflint.fr/Base/Bresil9/estrela.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.
FELIX, Camila. Atlas dos Saraus de Belo Horizonte: mapeamento dos saraus de poesia da região metropolitana de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Ed. Crivo, 2016.
HOOKS, bell. Intelectuais negras. Revista Estudos Feministas, Santa Catarina, v. 3, n. 2, p. 465-478, 1995. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035>. Acesso em: 25 set. 2017.
LINS, Paulo. Cidade de Deus. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MAGNANI, J. GUILHERME C.; BRUNA MANTESE (org.). Jovens na Metrópole: etnografias de lazer, encontro e sociabilidade. São Paulo, Ed. Terceiro Nome, 2007.
MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.
MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, [S.l.], n. 26, p. 63-81, nov. 2013. ISSN 2176-1485. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881>. Acesso em: 2 out. 2018.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo e da memória: os congados. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética, Rio de Janeiro, ano 11, n. 12, p. 68-83, 2003.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
SABINO, Nívea. Interiorana. Ilustração de Jupiter Coroada. Brasília; São Paulo: Padê Editorial, 2016.
SABINO, Nívea. Interiorana. 2. ed. Nova Lima: Sem Editora, 2018. Disponível em: <https://niveasabino.com/index.php/interiorana/>. Acesso em: 22 maio 2020.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa, André Pereira. Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010 [1985].
YAKINI, Michel. Que pasa, sarau? Brasil de Fato. 2014. Disponível em:<https://www.brasildefato.com.br/node/27923>. Acesso em: 8 jul. 2015.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.