The Cinematic Awareness in the Poetry of Marília Garcia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.180065Keywords:
Movement-image, Contemporary poetry, Brazilian poetry, Cinema, Cinematic awarenessAbstract
This article assumes the Deleuzian concept of movement-image to observe the work of Brazilian poet Marília Garcia. It is assumed that cinema, as an industrial art, brought a new paradigm for thought and arts in the 20th century. Based on this change, we intend to briefly analyze how a given contemporary poetry relates to audiovisual concepts such as out-of-field, shot and montage, based on the premise that the regime of movement-image does not manifest itself exclusively in cinema and can be observed in other arts, notably in poetry, an art which, like cinema, operates in the creation of images. Poems from the books Engano Geográfico (2012) and Um teste de resistores (2016) will be addressed to consider how the predominant concepts of the cinematographic area, or the ones formulated by Deleuze through cinematographic analysis, can now be seem in contemporary poetic production.
Downloads
References
BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
CRÔNICA de um Verão. Direção de Jean Rouch e Edgar Morin. Paris: Argos Films, 1961. (86 min)
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1 - A imagem-movimento. São Paulo: Editora 34, 2018a.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2 – A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018b.
FRIAS, Joana Matos. O corpo em câmera lenta caindo (depois do filme fez um poema). In. BERTOLO, José; ROWLAND, Clara. (Orgs.) A escrita do cinema: ensaios. Lisboa: Documenta, 2015.
FRIAS, Joana Matos. Tudo o que em mim pensa está filmando: pertença e repetição na poesia brasileira contemporânea. Relâmpago, n. 38, pp. 147-165, 2016.
GARCIA, Marília. Engano geográfico. Rio de Janeiro: 7 letras, 2012.
GARCIA, Marília. Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7 letras, 2016.
GARCIA, Marília. Câmera lenta. São Paulo: Companhia da Letras, 2017.
MARTELO, Rosa Maria. O cinema da poesia. Lisboa: Documenta, 2012.
PAZ, Octavio. Os Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 1996.
PIERROT Le Fou. Direção de Jean-Luc Godard. Paris: Janus Films, 1965. (110 min).
WILLIAMS, William Carlos. Paterson. New York: New Directions, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Yasmin Bidim Pereira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.